Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Att gà pà tur i Alperna, Pyreneerna etc är inte detsamma som i Sverige, eftersom Sverige är ganska platt, medan ovan är väldans brant med stora höjdskillnader. Att gâ pà tur dár innebár sâlunda att man först gàr uppât, med hälen lös, och sedan àker nedât, med foten fast som i en slalomskida. Dock behöver ju tekniken inte vara typ Telemark för det.
Pà spanska kallas detta Esqui de Montaña, dvs bergsskidâkning (eller hur Señor Paracaídista?)
Födelarna med R är att du kan åka brantare, du för längre steglängd, skorna är bättre att klättra med, mindre böjmotstånd skida-pjäxa. Dessutom, om du redan kan åka slalom så slipper du lära om. Inte minst så är det mer trendigt med R just nu. Nackdelen är att det är svårare att hitta begagnad utrustning.
Ska du gå tur på platten, dvs kungsleden eller likaknde, så är turskidor bättre. Med turskidor menar jag låga turpjäxor och lätta skidor som kan vallas, altså inte detsamma som moderna telemarkskidor. Men, Det finns dom som gått till sydpolen mer R utrustning, så det går ju på platten oxå.
Telemark har fördelen att det är så otroligt kul att åka, därför fortsätter jag med det. Nackdelen är att det är svårare i isig och svår teräng samt kräver mer benstyrka. Värsting T-utrustning (högsta sortens pjäxor, typ Scarpa T1) är inte kul att gå på platten med
Tricket att gå på platten med höga pjäxor som T1 osv. :
Gör det innan du prövar något annat... då har du inget å jämföra med och accepterar blint att det SKA vara så här tungt... så gör jag, samt knäpper upp "gå-spännet" på hälen.
Tricket att gå på platten med höga pjäxor som T1 osv. :
Gör det innan du prövar något annat... då har du inget å jämföra med och accepterar blint att det SKA vara så här tungt... så gör jag, samt knäpper upp "gå-spännet" på hälen.
Aha! Synd att man han testa både läder och T2 innan det blev dags för T1. Nya T1 är verkligen TUNG att gå i, man tappar typ 2 dm på vaje steg jämfört med T2. Den gamla helsvarta T1 funkar, men varför behålla ett vinnande koncept? Jag har gått över till Garmont Squadra, lika tung att böja i tån, men med större gå-läge (skaftet går längre bak).
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer