Vad är detta...?

Hej skridskovänner
Denna bild tog ngr Solstaskärare på tur till Dalarna nyligen, 3/12. Dom undrar vad det är och sammanlunda gör jag. Vet att det finns mycket erfarenhet och kunskap på detta forum. Spekulationerna är många men jag lämnar ordet fritt för sakkunskapen.
Bilden är tagen vid sjön Fämten i Malungs kmn nära Värmlandsgränsen. Det fanns flera av samma typ på "myrarna" runt sjön. Vi har också sett liknande konstruktioner vid sjöar i dessa trakter
Man får uppleva/upptäcka mycket mer än skridskor när man är ute på det hala alt blöta (paddling)

Mvh Omar, alltid på glid
 

Bilagor

  • pic_167097_orig.jpg
    pic_167097_orig.jpg
    61.8 KB · Visningar: 1,682
Senast ändrad:
Kan det inte vara något som man har använt för att gått på, typ bit av en spång eller liknande.
Tänkte eftersom det verkar vara i våtmarker.
Kanske är något speciellt för de färgglada dalahästarna :)
 
vajrar är det

Åldern är svår att bestämma, men trä bryts ned av väder, fukt mm. så alltför gamla kan de inte vara. Timmerttransport för flottning är en gissning. Kanske ngn lokalt boende känner till ngt? /Omar
 
När vi för länge sen skulle bygga faschiner byggdes först en liknande. Men om det är det törs jag inte lova.
Jägarförbundet har haft en liknande för utfodringsändamål med ensilage nära öppna vatten.
Bra ting kan säkert brukas till än mer.
 
Jag är tämligen säker på att det är ett "ankare" eller vad man ska kalla det som använts vid flottning. I detta ankare fästes med vajer ena änden av en timmerbom, dvs en lång rad av stockar ihopfästa till en lång "kedja". Den andra änden av timmerbommen fästes i en båt och genom att ro båten kunde man förflytta mängder av flytande timmer över ett sel, alltså lugnvatten. Alternativt kunde timmerbommen läggas på vattenytan i en båge runt det flytande timret och sedan dras med en vinsch. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Det röda krysset är "ankaret", den gröna grejen är en båt, och de svarta strecken är timmerbommen.
 

Bilagor

  • Namnlös.gif
    Namnlös.gif
    8.6 KB · Visningar: 1,617
Förberedelser

för kraftledningsdragning eller linbana?

Förberedelse för torvbrytning?

Finns gruvor i närheten?

På bilden verkar det finnas en likadan stockkonstruktion strax bortom den i förgrunden. Detta borde tala emot tolkningen i inlägget närmast ovan? För övrigt är det så länge sedan flottning förekom att sådana stockar borde ha ruttnat sedan flottningen avslutades.

Alltså bara spekulationer. Sjön är reglerad och det finns mycket fornlämningar på stranden men jag tror inte de här bockarna har med stenålderslämningarna att göra.

Men ägoförhållandena är rätt speciella se kartan nedan. Är det ett sätt att hålla reda på vems lott träden står på??

Thure
 

Bilagor

  • fämten.jpg
    fämten.jpg
    68.6 KB · Visningar: 1,409
Senast ändrad:
Jag är fortfarande tämligen säker på att min förklaring är den rätta.
Att stockarna inte ruttnat beror på att virket över markytan torkat i stället för att ruttna, jfr torrakor. Att virket under markytan inte ruttnat beror på låg syrehalt i torven, jfr Bockstensmannen.
Att det finns mer än ett "ankare" är inte alls konstigt eftersom sjön är så långsträckt att förflyttningen av timret måste ske i flera etapper.
 
Jag föreslår att du skickar bilden till Värmlands museum. Eftersom de har ett flottningsmuseum som visserligen är stängt för säsongen just nu, borde de kunna svara på om grejen över huvud taget har med flottning att göra.

Jag har min dagliga verksamhet i norra Värmland och har för mig att jag sett just sådana konstruktioner på flera ställen och antagit att de använts på det sätt jag beskrivit ovan, men jag kan självfallet ha fel. Spännande detta :)
 
det finns flera runt denna sjö å även runt Örsjön,

Som ligger lite längre norrut på andra sidan länsgränsen å norr Långberget. Bra ide att kolla med länsmuseet, allra helst då vi har dessa konstruktioner i Värmland oxå. Omar
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...