Vad är detta för kanot?

Vad är detta för kanot? Jag köpte den av en kompis runt 1970 och har den fortfarande kvar. Men jag vet ingenting om tillverkare och när modellen gick att köpa som ny. Jag har vid några tillfällen sett likadana kanoter. Någon som vet något om modellen?

Bilagor

• Fjällresa80q-Dia041.jpg
    Fjällresa80q-Dia041.jpg
    42.9 KB · Visningar: 2,453
  • Sjaunja78-Dia154.jpg
    Sjaunja78-Dia154.jpg
    46.5 KB · Visningar: 2,587

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det ser ut att vara en "Örebroare".
AB Metallbåtar Örebro, tillverkade aluminiumkanoter.
Började i slutet på 40-talet. Och fanns nog in på 60-talet.

Svante

Bilagor

• 20140511_09.jpg
    20140511_09.jpg
    37.8 KB · Visningar: 2,040
Kanoten är av ganska tjock, kanske 1mm, och ganska mjuk aluminium. 4,5 m lång och 90 cm bred. Vikt gissar jag på knappt 30 kg. För och akter rymmer flyttankar också i aluminium. Relingen gjord i trä. Ovanpå flyttankarna ett däck i masonit. Kanoten verkar vara gjord av två identiska halvor som sedan svetsats ihop i kölen. Svetsen nöts lätt ner och då läcker kanoten och den börjar falla isär. När jag köpte min var relingen delvis bortruttnad, någon märkning fanns inte kvar och botten var lagad på en sträcka av ca 2 dm med nitar och extra utanpåliggande aluminiumplåt. Kölen hade där tidigare kvaddats vid paddling i vallgraven (Kolbäcksån) vid Strömsholms slott. Kanoten var och är mycket bucklig. Jag rustade upp den men nu har relingen ruttnat igen.

Om det är en "Örebroare" var kan man få reda på mer om den?

Kanoten påminner en hel del om de klassiska Grumman som började tillverkas 1944. De var flygplanstillverkare och passade på att börja med kanoter när produktionen av militära flygplan minskade.

Thure

Nitade

Kanoten påminner en hel del om de klassiska Grumman som började tillverkas 1944. De var flygplanstillverkare och passade på att börja med kanoter när produktionen av militära flygplan minskade.

Thure

Skillnaden var att Grumman nitade (flygindustrins älskar nitar) sin vid köken inklusive en kölprofil. Blev nog met slitstarkt än att bara lägga en svets. Dock var nog örebroarna stålta över att kunna svetsa, och fort gick det.

Kölen tar förstås mkt stryk. Vettigt med nitning där. Linders Inkas har ju förstärkning längs köllinjen.

Thure

En en bild, och en broschyr

Svante

Bilagor

• 20100829_21.jpg
    20100829_21.jpg
    87.9 KB · Visningar: 2,806
  • Örebroare.jpg
    Örebroare.jpg
    80.5 KB · Visningar: 1,909
Tack Svante, det är en sådan här jag har! Frågan är nu bara om jag ska rusta den med ny reling och däck eller om jag ska sälja den som den är. Den är rolig att paddla då den är mycket lättsvängd. Helt annat än min Linder 525. Det står att bärigheten är 350kg men då ligger säkert relingen i vattenytan. Den något V-formade skrovet gör den mindre stabil än vanliga kanadensare. Den går också rätt så djupt mitt under kölen. Där det är stenigt blir man lätt hängande på den eller får en knuff som gör att kanoten vickar till kraftigt.

Kul, det finns fler!

Har ibland undrat vad det var för kanadensare mina föräldrar köpte i slutet av 60 talet och nu vet jag. Ser precis ut som den röda på fotot (fast grön). Känner igen skyllten på toften men kan nästan svära på att det står "Älvsjö Plåtslageri AB" på våran. Ska kolla upp det.
Mycket lättpaddlad jämfört med tx Inkas och Trappers glasfiberkanot. Märktes tydligt när vi var ute på turer med kompisgänget. Paddlade bara sjö och lugna åar och märkte aldrig av nackdelarna som att fastna på stenar.
Ligger och vilar under huset sedan många år... kanske ska damma av den lite till sommaren :)
/sten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips