Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller?

Att aluminium från kastrullen följer med maten och samlas i kroppen, visst behövs en minimal mängd aluminium men för mycket kan orsaka skador. Om man tillagar sura produkter i en aluminium kastrull löser man ut extra mycket. Sjukdomar som Alzheimer, dialysencfalopati, demens och Parkinson antas kunna kopplas bl a till aluminium.

Citat från http://www.europarl.eu.int/meetdocs/committees/envi/20030610/497472SV.pdf

"... som kan orsaka förgiftning och förefaller bidra till
Alzheimers sjukdom. Människor som lider av vissa njursjukdomar kan lagra aluminium i
kroppen. Tillsatserna bör därför förbjudas."
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Kopplingen till demens kommer från upptäckten att dialyspatienter drabbades av Alzheimers i större utsträckning när de fick i sig aluminium från dialysvätskan. Det rörde sig dock om extremt stora mängder jämfört med vad man får i sig från kastruller.

Johannes
 
f91jsw; sa:
Kopplingen till demens kommer från upptäckten att dialyspatienter drabbades av Alzheimers i större utsträckning när de fick i sig aluminium från dialysvätskan. Det rörde sig dock om extremt stora mängder jämfört med vad man får i sig från kastruller.

Hmm, det jag har läst är att man konstaterat att Alzheimer-patienter har högre halter av aluminium i hjärnan, men man vet inte säkert om det är aluminiumet som orsakat sjukdomen eller om det är ett symptom?

Från http://www.alzheimers.org.uk/Facts_about_dementia/Risk_factors/info_aluminium.htm

"People with kidney failure are unable to excrete aluminium and yet they frequently have to be treated with compounds that contain aluminium. Studies of the brains of such patients have shown that aluminium accumulates in nerve cells that are particularly vulnerable in Alzheimer's disease. However, even after years of high exposure to aluminium, patients with kidney failure do not develop dementia or the hallmark pathological changes of Alzheimer's disease. "

[Ändrat av nermander 2006-04-19 kl 10:36]
 
Att dagligen laga i alu-kastruller känns väl inte helt ok, även om trangiat nån vecka per år hittills känts ok. Fast nu ska jag nog köpa nya kastruller och då blir det nog inte alu.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Skit i kastrullen och tänk på maten istället

Enligt moderna rön är det väl helt ofarligt att laga mat i aluminiumkärl?

Så här skriver Livsmedelsverket:

"Om man lagar mat i aluminiumpannor eller aluminiumkastruller kan man få i sig mycket små mängder av aluminium (mg-mängd). Det finns dock inget som tyder på att detta lilla intag är någon hälsorisk.

Mycket litet av det aluminium man får i sig tas upp i kroppen. Om man äter vissa läkemedel som innehåller aluminiumhydroxid mot sur mage kan man få i sig betydligt mer, upp till 1g per dag.

Sura livsmedel löser ut mer aluminium än andra. Därför avråder Livsmedelsverket från att förvara sura livsmedel, t ex rabarbersoppa, i aluminiumkärl, även om hälsorisken är synnerligen liten."


http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11462

Personligen tror jag att det är betydligt farligare med allt avskavt Teflon vi får i oss av belagda kärl.

Eller ännu viktigare:
Om ni är ängsliga för hälsan ska ni nog hellre bry er om vad ni stoppar i kastrullen än vad den är gjord av. Om ni inte har märkt det så är det inte dåliga kastruller som vi dör av, utan dålig mat.
Men det kräver ju lite större insats för att förebygga ;)
[Ändrat av Nordesjö 2006-04-19 kl 10:58]
 

avslutad210712

Gäst
Re: Skit i kastrullen och tänk på maten istället

Nordesjö; sa:
Personligen tror jag att det är betydligt farligare med allt avskavt Teflon vi får i oss av belagda kärl.

Håller med och har därför aldrig ägt en telefon-kastrull eller telefon-stekpana.

Försöker också hålla mig från att tugga på mina telefon-kläder också även om jag är hungrig.
 
nermander; sa:
Hmm, det jag har läst är att man konstaterat att Alzheimer-patienter har högre halter av aluminium i hjärnan, men man vet inte säkert om det är aluminiumet som orsakat sjukdomen eller om det är ett symptom?

Fel av mig, det är inte Alzheimer utan något som kallas dialysencefalopati som kan ge Alzheimerliknande symptom.

Johannes
 

Lägereld

Avslutat
Gift som gift??

greendanger; sa:
Att aluminium från kastrullen följer med maten och samlas i kroppen, visst behövs en minimal mängd aluminium men för mycket kan orsaka skador. Om man tillagar sura produkter i en aluminium kastrull löser man ut extra mycket. Sjukdomar som Alzheimer, dialysencfalopati, demens och Parkinson antas kunna kopplas bl a till aluminium.

Gäller det även läskeblask som Coca Cola. Det är väl ganska surt, frätande eller onyttigt på annat sätt?

Kanske man kan koppla ihop Coca Cola och Alzheimer och andra nervsjukdomar då?
Och vad är då farligare: Laga mat i Alu pannan eller sörpla Cola??
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.