Vad är det för insekter

Hej fick den här mitt på vardagsrum.
Vad är det?
Bor i Dalarna
 

Bilagor

  • IMG_20200705_163606.jpg
    IMG_20200705_163606.jpg
    2.7 MB · Visningar: 320
  • IMG_20200705_163634.jpg
    IMG_20200705_163634.jpg
    2.7 MB · Visningar: 257
Inga vingar på den här. Jag tror att det är en typ av skalbagge som Erik sa men vet inte om det är farligt eller inte.
 
Liknar absolut älgfluga! Jag började må illa innan jag ens hade hunnit zooma in ordentligt. Uäk! Det är bara att beklaga.
 
Liknar inte älgflugor från Skaraborg men de kanske ser annorlunda ut i Dalarna?
Kan du döda den genom att trycka dem mellan två fingrar? Om ja så är det inte en älgfluga då dessa hos mig måste tryckas mellan två hårda ytor för att avlida t.ex. två naglar...
Titta på älgfluga i wikipedia så ser du tydligt skillnaden mot dina bilder.
Det roligaste var att när jag söker i Google bilder så ger din andra bild bara träff på Queen Elizabeth II, så då vet vi nu vad det är du fångat...
Ett tips: testa INTE mitt förra förslag om hur man dödar älgflugor då det kan bli högst otrevliga följder om du har ihjäl någon kunglighet från England...
 
Senast ändrad:
Sorry, jag hade för bråttom. Nu när jag tog mig tid att klicka upp en förstoring tar jag tillbaka allt jag sa om älgfluga och sällar mig till skalbaggekören. Ibland ska man bara hålla tyst.
 
Detta är definitivt inte en älgfluga. En skalbagge är vad det är. Scandiaca var nog inne på rätt spår med snytbagge. Lite googlande får mig att luta mot att det antagligen rör sig om en annan vivel, närmare bestämt en art av lövvivel (släktet Phyllobius) (https://sv.wikipedia.org/wiki/Lövvivlar). Hetaste kandidaten utifrån dina bilder att döma är Phyllobius vespertinus (https://sv.wikipedia.org/wiki/Phyllobius_vespertinus).
Tack så mycket, kommer från Portugal och vi är inte van med de här typ av insekter.
Mvh
Paulo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mullersten Vilka insekter är detta? Vilda djur 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.