vad är det för fel med att släppa tillbaka?

vad är det för fel att släppa tillbaka?
Jag undrar vad det är för fel att släppa tillbaka fångad fisk?
Man måste nog skilja på däggdjur och fiskar eftersom dom har olika medvetandegrad.
En fisk har ca 3 sekunders minne.
Själv fiskar jag mycket gädda men tar sällan eller aldrig med mig fisken jag fångar hem.
Gädda smakar inte alls så gott!
Om man skaffar bra redskap (peang & tång) kan man njuta av fiskets härliga spänning och sedan släppa tillbaka fisken i samma skick som när man tog upp den.

Jagar också mycket och gärna men tar naturligvis alltid med mig det jag skjuter hem :)
Har ingen vidare förståelse för jaktlag som jagar fär att sedan sälja sitt byte till Östermalms hallen eftersom ingen vill ta med sig djuren hem!!!
 
poppe_uk; sa:
En fisk har ca 3 sekunders minne.

På "Så funkar det" på P3 (ett mycket bra radioprogram) tog dom upp detta påstående i våras. Det påstås att en guldfisk inte far illa av att vara i en liten glasskål för de glömmer ständigt bort var dom befann sig för några sekunder sedan, och tror dom upplever nya platser hela tiden. Detta är fel (enl. Så funkar det), de har betydligt mycket bättre minne.
Att det skulle vara OK att släppa tillbaka gäddan bara för att den har "dåligt" minne förstår jag inte. Tar den skada, får den väl ont, även om den skule glömt varför. Men så länge fisken inte tar skada tycker jag det är OK att släppa tillbaka.
 
precis

Jag håller med dig och det var också det jag försökte få fram. Skaffar man bra redskap och kunskap kan man sätta tillbaka fisken utan att den har tagit skada.
 
Jag...

kan inte annat än hålla med när det gäller "Catch and Release" gällande fiske, hur det skulle fungera i jaktsammanhang vet jag inte, men nåt slags bedövningsgevär skulle väl vara aktuellt i så fall?

Ett litet råd, denna tråd kanske skulle ha startats i Fiskeforumet i stället för Jaktforumet, då det verkar som om den initiala tanken och frågeställningen handlar om fisk och fiske?

/Anders B
 
kom på det...

Jag märkte först efter inlägget att det fanns ett forum för fiske också.
Funderar på att lägga in det där också, kanske blir lite fler svar då
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arntur Vem har rätt och vem har fel? Jakt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.