Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen?

HasseQ

Temp. avstängd
Jag ser din poäng, men tycker att det är en lite tråkig inställning när vi faktiskt bara ber om tips från alla kunniga och vana vandrare här på Utsidan. Sverige har massor att erbjuda, det finns något för alla och det kan vara svårt att sålla bland alla fantastiska platser. Hade du svarat på samma sätt om det hade varit en barnfamilj som bett om råd? ;)

Kunde inte låta bli, din kravlista stämmer ju på alla kalfjäll i Swe/No. Men håller med, man måste veta vad man vill uppleva, och sen hitta en sån resa ! Vädret och hur långa dagsetapper man väljer spelar oxå en stor roll, Sen om man vill ha riktig vildmark eller välbesökta områden ... :)

Kul fråga!
Jag föreslår Nordkalottleden och den delen som går mestadels genom Norge. Treriksröset - Abisko. Cirka 16 mil. Väldigt få vandrare, mestadels fjällhed förutom den lilla biten mellan Abisko till Lappjordhytta som är under trädgränsen. Jag har gått/sprungit den leden och det är den finaste fjällmiljön jag varit i förutom den självklara ettan Sarek. Folktomt dessutom, vilket passar en folkilsk som mig perfekt. Tror jag stötte på två, tre personer per dag, i hytterna var jag alldeles ensam vilket får anses vara lyx. Dock ett stenigt parti på ca en mil men låt er inte avskräckas, resten är fin fjällhed med fin variation.

Länkar till en blogg som beskriver etapperna (etapp 4). Nordkalottleden - Le trek

Länkar även till ut.no som har bra kartor med beskrivningar av leder samt hytterna och avstånd osv. UT.no | Kart

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En annan trevlig vandring, som dessutom är en rundvandring finns i Jotunheimen. Börja i Gjendesheim, gå till Glitterheim, sedan till Spiterstulen, därefter Gjendebu och sedan sist men inte minst; Besseggen på väg tillbaks till Gjendesheim. Obs, dock mkt folk i markerna då detta är Norges populäraste vandringsleder. De två högsta bergen samt Besseggen drar folk. Men spektakulära miljöer och hyfsat nära från Sverige.

En annan trevlig vandring, som dessutom är en rundvandring finns i Jotunheimen. Börja i Gjendesheim, gå till Glitterheim, sedan till Spiterstulen, därefter Gjendebu och sedan sist men inte minst; Besseggen på väg tillbaks till Gjendesheim. Obs, dock mkt folk i markerna då detta är Norges populäraste vandringsleder. De två högsta bergen samt Besseggen drar folk. Men spektakulära miljöer och hyfsat nära från Sverige.

Jättefin tur men jag måste flika in med att den är fruktansvärt stenig vilket dom ville undvika :)

Jättefin tur men jag måste flika in med att den är fruktansvärt stenig vilket dom ville undvika :)
Jag gick den rundan för några år sedan.
Det var vansinnigt mycket folk som gick Besseggen från Gjendebu då de nog tagit båten dit och gick tillbaka.
Så jag fuskade och tog båten istället, det är en vacker båttur till Gjendesheim.
Övriga området var glest besökt men som sagt en hel del sten bitvis.

Ja sant, Urdadalen är ju en stenöken men annars inte överdrivet mkt sten.

Urdadalen och Skautflye (mellan Spiterstulen och Glitterheim) är de som står ut i minnet om att vara steniga.
Urdadalen var en riktigt häftig upplevelse, min enda tidigare fjällvandring var Jämtlandstriangeln några veckor innan vi for till Jotunheimen.

Jag gick den rundan för några år sedan.
Det var vansinnigt mycket folk som gick Besseggen från Gjendebu då de nog tagit båten dit och gick tillbaka.
Så jag fuskade och tog båten istället, det är en vacker båttur till Gjendesheim.
Övriga området var glest besökt men som sagt en hel del sten bitvis.

När vi var där så tog vi båten från Gjendesheim till Gjendebu, en mycket trevlig båtresa!

Extremt "folkigt" runt Besseggen men utöver det området så var det inte så mycket folk, det var inte ens speciellt många uppe på Galdhøpiggen när vi var där men vi var absolut inte ensam heller - det var många tält på Spiterstulen på kvällen.

Saknar Jotunheimen, behöver åka tillbaka dit snart!

HasseQ

Temp. avstängd
Eller starta i Ramundberget och hitta på en egen runda därifrån. Tex runt Sylsjön, Sylarna och Helags och sen tillbaka.

Artfjället. Söderut från Sotsbäcksgrottan finns den jämnaste och mest lättgågna fjällhed som jag någonsin träffat på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips