Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen?

Hej allihopa!

Efter två vandringar (varav en minst sagt strapatsfylld på tio dagar) i Kebnekaiseområdet funderar jag på vart jag och min pojkvän borde vandra nästa gång vi åker till fjällen.

Sitter ni inne på något tips? Våra önskemål:

  • Gärna mer fjällhed än oändliga hav av stenrösen
  • Vackra vyer med snö på fjällen (åtminstone relativt tidigt på säsongen, typ slutet av juni-början av juli
  • Om möjligt så lite skog som möjligt och mer öppet fjäll
  • Drickbart vatten i jokkarna
  • Vore toppen om möjlighet finns dels att vandra en loop, men även slå basläger på vägen och kanske gå upp på någon enkel/rolig topp med fin utsikt. Kombinationen njutning och lagom mängd äventyr är ledorden!
Vi vandrar med tält och är därför inte beroende av stugor, men skulle uppskatta att det finns lite olika färdvägar, så att man kan välja om man vill gå en längre eller kortare tur. Hit us med era bästa tips! 🏔
 
Varsomhelst. Glöm inte att beställa fint väder, vindstilla, no myggs och 18C oxå.

Jag ser din poäng, men tycker att det är en lite tråkig inställning när vi faktiskt bara ber om tips från alla kunniga och vana vandrare här på Utsidan. Sverige har massor att erbjuda, det finns något för alla och det kan vara svårt att sålla bland alla fantastiska platser. Hade du svarat på samma sätt om det hade varit en barnfamilj som bett om råd? ;)
 
Senast ändrad:
Hej allihopa!

Efter två vandringar (varav en minst sagt strapatsfylld på tio dagar) i Kebnekaiseområdet funderar jag på vart jag och min pojkvän borde vandra nästa gång vi åker till fjällen.

Sitter ni inne på något tips? Våra önskemål:

  • Gärna mer fjällhed än oändliga hav av stenrösen
  • Vackra vyer med snö på fjällen (åtminstone relativt tidigt på säsongen, typ slutet av juni-början av juli
  • Om möjligt så lite skog som möjligt och mer öppet fjäll
  • Drickbart vatten i jokkarna
  • Vore toppen om möjlighet finns dels att vandra en loop, men även slå basläger på vägen och kanske gå upp på någon enkel/rolig topp med fin utsikt. Kombinationen njutning och lagom mängd äventyr är ledorden!
Vi vandrar med tält och är därför inte beroende av stugor, men skulle uppskatta att det finns lite olika färdvägar, så att man kan välja om man vill gå en längre eller kortare tur. Hit us med era bästa tips! 🏔
Kolla på Padjelanta.
 
Tack snälla! 🌟 Rekommenderar du Padjelantaleden, eller finns det alternativ? Kanske kan man gå typ halva leden om man inte har så många dagar?
Det finns möjlighet att dela in Padjelanta leden i två olika etapper genom och flyga in eller ut med helikopter från Ritsem eller Kvikkjokk till Staloloukta. Även möjlighet att flyga in till Tarraluoppal och gå därifrån till Ritsem om ni vill korta turen och slippa skogen i Tarradalen.
 
Tack snälla! 🌟 Rekommenderar du Padjelantaleden, eller finns det alternativ? Kanske kan man gå typ halva leden om man inte har så många dagar?
Jag har bara gått sträckan Ännonjalme-Staloluokta så resten vet jag inte så mycket om. Den delen jag har gått har ganska snälla böljande fjäll med vacker utsikt.

Ett alternativ om ni inte har så mycket tid är att gå Vaisaluokta-Kutjaure-Kisuris-Akka.
 
Planerar själv en liknande vandring i Artfjället väster Hemavan. Tror det passar väl in på era önskemål. Inte varit där någongång själv men ser ut som mycket hed, lättgånget (enligt uppgifter jag sett) en del toppar att bestiga, inga större men ändå, och på norska sidan tornar Okstindanmassivet upp sig med glaciärer och toppar på 1800m. Ingång antingen från Strimasund i norr eller från Rönäs i söder, tror det lämpar sig för en loop eller så går man däremellan. Enda nackdelen är att det kanske är lite knöligt ta sig till/från Rönäs i söder 15 km från Hemavan (taxi/gång??) I norr ska det gå bussar från Hemavan.

Det är ett kalkrikt område så väldigt frodigt lär det vara med mycket kalkälskande växter
 
Hejsan,

Kan inte annat än hålla med om att Padjelanta låter som ganska perfekt. Vilken tur som passar bäst beror dels på hur länge ni tänkt vara ute och hur viktigt det är att kunna gå i en loop. Ett par turer som jag gjort i området:

1: Runda de stora sjöarna. Bästa option är att starta söderut längs Padjelantaleden ner till Staloloukta där man ser till att fixa båttjuts till Unna Duvgge. Detta för att slippa försöka vada Duvggejåhkå, vilket är näst intill omöjligt. Sen går man tillbaka till Vajsaloukta på den västra sidan av de stora sjöarna, vilket är ett både sällan besökt och oerhört vackert område. Hur lång tid man behöver beror som alltid på hur fort man går, men runt 10 dagar kan nog räknas som ganska normalt.

2: En lite kortare variant är att göra en runda i norra Padjelanta. Man tar båten till Vajsaloukta och följer Padjelantaleden söderut till Kutjaurestugan. Där viker man av västerut mot norska gränsen. För att kunna vada Sieberjåhkå är det klokt att sikta på att gå på västsidan av Galbejavvre. Vägen dit kan antingen gå raka vägen eller så går man mot sydväst till Sallohaure och vidare mot nord/nordväst beroende på hur länge man vill vara ute. Sen kan man antingen gå tillbaka på norrsidan av Sieberjåhkå eller så tar man sig upp till nordkalottleden vid Suollagajåhkå. Dett medför i och för sig vandring i fjällbjörkskog, men en mycket vacker sådan!

3: Men min personliga favorit/val hade varit att ta tåget upp till Fauske i Norge och sen bussen in till Rago. Upp via Svenskhammaren och in Västra Padjelanta via Furusteinsfjället och sen som tur 1 går man upp till Vajsaloukta på västra sidan av Padjelanta. Men Rago är onekligen ganska stenigt.

Hoppas ni får en fin tur!!

/ Stefan
 
Padjelantaleden från Duottar och väster+norrut är väldigt vackert. Biten Kvikkjokk till nationalparksgränsen i.e. Taradalen går i skog och känns för mig mest som en transportsträcka, men då har jag också gått sträckan Kvikkjokk-Tarrekaise 3ggr senaste 3 åren. Det blåste för mycket ena gången så kunde inte gå genom Vallevagge vilket kanske är ett alternativ för er om ni vill undvika skogen.

Det blir lite lättare att ge fler förslag om du kan säga ungefär hur många dagar ni tänkte vara ute.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JonathanSv Vacker natur + Fiske Fjällvandring 6
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Mycket vacker utsikt Fjällvandring 6
Ekko Mäktig och vacker vandring Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.