VA-Mat,Frystorkad mat. Vart köper jag det?

I takt med att världens krigsmakter krymper, minskar oxså tillgången på surpulusmat. Utebodarna säljer givetvis Va och helkonservmat, i ett högre prissegment. Men observera att även matbutikerna säljer torkade och koncentrerade råvaror för egen blandning till rätter. Vill man inte betala för luftorkade skinkan blir det till att torka själv. Det finns gott om matpreparationsläroböcker på bibblan, i bokhandeln och på nätet. Soppor och fruktsoppor är exakt samma frystorkade produkter.
Torkat bröd, knäckebröd finn i varje bod.
Vidga cirklarna och leta även i China och Thaibodarna!

Så länge det finns kommersiella intressen kommer det att säljas. MRE lådor är inte speciellt ryggsäcksvänliga, men efter ompackning går även de att bruka i utelivet. Dock saknar jag cigarrer och Winerbröd i dem, ännu, men det går ju att ändra på.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som de gamla franska "Ration de Combat individuelle Rechauffable" där officersvarianten innehöll en liten flaska rödvin och en med Cognac.
Krigen var bättre förr...

De flesta Asien-livs butiker säljer torkade räkor och svampar billigt. Känner att jag kan fräsa på och vara hur offtopic jag vill efter DEN HÄR TRÅDEN ÄR 10 ÅR GAMMAL.

DEN HÄR TRÅDEN ÄR 10 ÅR GAMMAL.

det senaste inlägget var från oktober 2008, så jäkla fel ute är den inte.. dessutom orkade jag inte starta en ny tråd och göra om länkarna.. det var inte direkt 20 sidor med 10 år gammalt material för dig att läsa igenom.

igen som känner till någon som säljer frystorkad överskottsmat då, det är väl som herr seobserver säger, det finns inget kvar.. fanken, det var billigt.. 115 spänn för 12 portioner.. för det priset finns det inte en chans i helvetet att jag torkar själv :)

Tja är priset passe så se dig omkring vad det kostar nu i butik ca 65-85 kr portionen så shoppa loss innan även det stiger.

Tja är priset passe så se dig omkring vad det kostar nu i butik ca 65-85 kr portionen så shoppa loss innan även det stiger.

jo, egentligen är inte priset avgörande, det är bara en principsak att inte betala mer än man behöver.. annars håller jag med ditt tidigare förslag, man kan göra fantastisk mat för utelivet med enkla medel.. :)

scanna av tradera också, där brukar det dyka upp försvarets frystorkade "typ Real" ibland.
Av naturliga skäl med en så lätt prisbestämd vara, så blir ju auktionens slutpris förutsägbart, men har man tur kan man ju vara den som ropar hem partiet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips