UV-fotografering

Hej!
Jag har precis beställt ett Ikelite-hus med blixt till min vanliga systemkamera (Nikon F90X) och tänkte börja plåta nu i sommar. Det blir mest vidvinkel (24 mm) eftersom det är det jag redan har, ett macro blir det senare. Jag har tänkt att gå Padi:s kurs i UV-foto men jag vill inte komma dit helt oförberedd.

Min fråga är nu om det finns några bra böcker (hellst på svenska eftersom jag har lässvårigheter) där man kan lära sig lite grunder i UV-fotografering.

Jag är ganska hemma i fotografering på land, har jobbat en del som fotograf, så det gör inget om det är tekniskt avancerat.

I övrigt om det är någon som har allmänna tips så tas det gärna emot, tex. platser i Blekinge, Skåne, Öland som är bra att börja på, lite tips och trix om ljussättning m.m.

Tackar på¨förhand
Daniel
 
Undervattensfotobok

Även om jag försöker hålla mig ovanpå vattnet, så köpte jag för ca 12 år sedan boken Vattenbilder av Inge Lennmark och Tomas Jangvik. ISBN 91-1-854202-6. I boken beskrivs en hel del om UV foto. Ikelite-hus finns omnämnda, liksom Nikonos systemet. Boken är nu 17 år gammal och jag har ingen koll på hur mycket som fortfarande gäller.

Per Brune
 
Tack för tipset.
Jag hittade den på ett antikvariat på nätet, så nu är den beställd.

Finns det någon som har något tips om en nyare bok? Jag gissar på att "Vattenbilder" inte tar upp TTL-fotografering med mera som hör senare tider till.
 
Greve Nickon; sa:
Jag gissar på att "Vattenbilder" inte tar upp TTL-fotografering med mera som hör senare tider till.

Med TTL finns det ju inget man behöver tänka på alls eftersom kameran då mäter det ljus som verkligen når filmen.

Att fota under vattnet med blixt UTAN TTL måste ju vara 100 gånger värre (dels fungerar ju inte den vanliga regeln med att ljuset avtar med kvadraten på avståndet och även om blixten har egen automatik så lär ju inte den "se" motivet på samma sätt som kameran så det funkar säkert inte heller.

Med TTL (och autofokus) är det ju bara att sikta och trycka.

Sen undrar jag om vidvinkel är så lämplig under vattnet. Jag vill minnas att brytningen genom glaset på UV-huset gör att man vill att kameran ska "se" i så rät vinkel som möjligt mot glaset. Med vidvinkel behöver man ett kupat glas för att inte få brytningsfel.
 
Hej!
Jag kanske uttryckte mig oklart.

Min tanke var om man kan lita på bla TTL-mätning, autofocus och övriga automatiker.

Vad det gäller vidvinkel så har jag fattat det som att det är antingen det eller macro man använder. Jag har beställt enn "dome-port" som ska vara till mitt objektiv och som enligt bild på http://www.ikelite.com har en kupad lins.
 
Eftersom TLL och (normal) autofokus jobbar utifrån vad objektivet SER så ger de alltid "rätt" resultat. Det är ju därför man inte behöver kompensera manuellt på en modern kamera om man sätter på ett gråfilter eller liknande, kameran mäter ju genom objektivet så allt som kan påverka bilden kommer med i mätningen.

En mätsökarkamera fungerar antagligen inte särskilt bra eftersom där går skärpeinstälingen inte via objektivet. Inte heller lär kameror som INTE mäter exponeringen via objektivet fungera särskilt bra.

Möjligen fungerar inte automatiskt vitbalans på digitalkameror, men nu var det väl inte såna vi snackade om?:)
 
Liten inbrytning... med UV-hus?

Hej,

hoppas det är ok att jag bryter in i tråden med en angränsande fråga...

Jag har en digitalkamera (Olympus Camedia C-3030Z) som jag nu funderar att köpa ett UV-hus (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pt-016)till... Jag har aldrig plåtat under vatten förut men vill börja.

Är det någon som har testat denna typ av "enklare" lösingar (dvs inte dedikerade UV-kameror) och kan ge lite kritik? (Positiv som negativ!)

Mvh

Niklas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.