utrustningen till djungeln?

Ska till Kota Kinabalu å vandra i djungeln, har aldrig vandrat utanför Svea rikes gränser.

Ska även upp på mt. kinabalu

Vad katten ska man ha på sig i urskogen? Höga kängor, trekking skor, jogging skor vilka långbyxor ska man satsa på, långärmat, jacka???

Ja....som sagt behöver hjälp med det mesta.

Tips mottages tacksamt.

Simon

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Heltäckande kläder rekommenderas av många orsaker. De som jobbar i regnskog har två ställ med sig, ett för att sova i och ett att arbeta i. Skor, kängor stövlar därom går debatten, jag har kört med kängor men det berodde på att någon tyckte vi skulle ha det. Proffsen hade 50/50 kängor/stövlar, där jag var.
Vi sov på A-frames med bårnät som bäddbotten, liggunderlag, sovsäck, moskitonät, torklina, tarptak.
Klart bättre än på våta leriga marken bland alla spindlar, tusenfotingar och en och annan orm. Öronproppar behövs om du vill sova....
Öken är jobbigare och kyla kan man klä sig mot...men varmfuktigt, lerigt med gott om iglar är tärande på lusten....för många, se det som en mycket speciell upplevelse under begränsad tid och allt blir mycket enklare.
//J

huumm, ja denna debatt om gummistövlar eller kängor har hållt på länge.

Själv har jag bara låga trekkingskor så jag antar att man måste ha något lite högre.

Men jag tror mest på kängor, får komma med en rapport när jag kommer tebax.

Vilka kängor ska jag köra på? de måste vara lite billigare för jag är en fattig student. Man ska kanske köpa kängor på plats?

Hej Simon

Vi var på Borneo för tre år sedan. Underbart. Köp Wilmaguide över Borneo. Den innehåller allt.

Utrustning till djugel:
Kläder som torkar snabbt. Zipoff byxor och långarmad skjorta. Hatt. Vattentät säck så utrustningen hålls torr. Regnponcho. Gore Tex jacka och byxor blir för varmt. Vi åkte med Oncle Tan´s, de var mkt bra.

Mt Kinabalu: Ring och boka hotellrum. Vi köpte guide på plats.
Det är kallt och fuktigt. Ta med ombyte det är kallt när man sitter och väntar i övernattningsstugan.
Till toppen: Fleccevantar, mössa, Windstopper fleece, tunn fleece, underställ, pannlampa.
Skor: Vi gick i Eccokängor Goretex kängor och de fungerade både på berget och i djungeln.
mvh Jonas och Malin

ps Du måste besöka Bario ds

En mycket bra bok om ämnet heter "Jungle travel & survival" av John Walden,ISBN 1-58574-249-X.
Tar upp de flesta förberedelser man behöver för en lyckad tur,författaren är läkare och har varit med på 75 expeditioner.

Mvh Kenneth Johansson

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips