Utrustning till Mont Blanc

Har kommit till punkten klätterutrustning på min väg till Mont Blanc. Var inne och klämde på lite grejer idag och får erkänna att Petzl verkade vara bra och lätt kvalité till hyfsat pris. Expediten rekommenderade följande grundutrustning till mig:

Petzl Irvis Crampons - 1255 kronor
Petzl Pandion - 595 kronor
Black Diamond Expedition Pole - 799 kronor

Ni som har lite bättre erfarenhet, känns det som ett vettigt förslag till vettiga priser?


(hjälm, pannlampa, jacka, kängor har jag redan köpt)
 
Jag skulle föreslå att du köper en Black Diamond Bod, eller rentav alpine Bod istället för Pandion.
När du har storskor och stegjärn på fötterna så förstår du varför...

Utrustning är f:ö betydligt billigare i Chamonix än i sverige, så har du lite is i magen kan du vänta med att handla prylar.
 
Jo en annan sele är inte en dum ide.

Jag skulle nog valt ett par 12 taggars stegjärn också. Jag har Petzl vasak och Black Diamond Sabretooth och kan rekommendera båda. Det är en del uppförsbacke där om man så säger. :)
Även om Irvis säkert duger gott och väl så är det trots allt ett stegjärn för huvudsakligen horisontell vandring.

Flexlock sitter fint men är lite besvärliga med frusna fingrar. Full step-in är enklast och sitter bäst så ska du ha skor med styv sula så bör du satsa på robusta infästningar.

Stavarna är säkert bra men försiktig som jag är skulle jag nog komplettera med en trevlig lättviktsyxa också.
 
Nu kan jag inte direkt uttala mig om de grejer du har kollat in, men det verkar vara bra grejer. I fråga om sele, så kan jag också se fördelar med en alpin sele med tanke på hur mycket enklare det blir att sätta på sig/ta av sig när man har storskor och stegjärn. Och apropå stegjärn, så tror jag inte det spelar så stor roll om det är 10 eller 12 taggar, bara så länge det är stål och det finns snöplattor under.

Stavarna verkar vara helt ok, då de går att skjuta ihop en hel del och på så sätt få plats med dem inuti ryggsäcken (om du flyger ned). Dessutom har de trugor, något som jag absolut skulle se till att stavarna hade.

Mvh /Joel
 
Ok, selen ryker för kan se fördelarna som ni säger.

Lite varför jag fastnade för Irvis stegjärn är att snöplattorna redan är integrerade till skillnad från andra modeller jag sett på. Och de verkar vara mycket flexibla när det gäller vilka skor man har på sig.
 
Apropå kommentaren tidigare i tråden om att utrustning är billigare i Chamonix än i Sverige.
Gäller det fortfarande i beaktande av kronans ras gentemot euron?
 
Irvis är samma stegjärn som Vasak med skillnaden att vasak har två extra taggar. Snöplattorna följer med på alla Petzl:s stegjärn. Infästningen är valfri i båda fallen. Snåla inte med säkerheten, Mont Blanc är ett farligt berg.
 
Yxa på säcken!

Låter gött med mont Blanc.
Jag är också inne på att du borde ha en yxa med dig.
Du behöver ju inte köpa en utan kan hyra en för de dagar du ska upp.
Men bra att övat med den innan.
Men om det är något jag tyckt var kul att köpa så är det en personlig yxa.
Får du mersmak och ska upp på något mer så blir det yxa snart ändå.
Lycka till SJ
 
Jag förmodar att du tänkt göra Goûter-leden/normalleden. Den klätterutrustning som då behövs är:

Hjälm
Sele (alpinmodell)
120 cm slinga och 1-2 karbiner (för säkring i via ferrata)
Kort rep, typ 30 m (för två personer)
Stegjärn, lätta dock inte aluminium, 12 taggar behövs inte då det inte handlar om isklättring, men du ska ha antisnöplattor

Skippa isyxan, ta med ett par stavar med ordentliga trugor istället. Stavar har du nog tidigare erfarenhet av att hantera, vilket du inte har med isyxan. Isyxor används på brant snö/is och det finns inga sådana passager på Goûter-leden. Någon kommer nog här på forumet nu säga att isyxa behövs för self arrest, men du är inbunden och kan använda din stav.

Det känns lite old-school att klättra med en isyxa. Känns lite som att stavar fungerar bäst upp till en viss nivå, sen är det lika bra att köra med två isyxor direkt.

Träna att gå och klättra korta branta passager med dina stegjärn, så går det mycket fortare på Mont Blanc.
 
Skippa isyxan, ta med ett par stavar med ordentliga trugor istället. Stavar har du nog tidigare erfarenhet av att hantera, vilket du inte har med isyxan. Isyxor används på brant snö/is och det finns inga sådana passager på Goûter-leden. Någon kommer nog här på forumet nu säga att isyxa behövs för self arrest, men du är inbunden och kan använda din stav.

Det känns lite old-school att klättra med en isyxa. Känns lite som att stavar fungerar bäst upp till en viss nivå, sen är det lika bra att köra med två isyxor direkt.

Om jag får inflika en sväng i debatten så tycker jag absolut att man inte skall skippa isyxan! Det finns många fler användningsområden (som kan vara otroligt viktiga vid vissa tidpunkter) för yxan på berget förutom ''self arrest'' där ett par stavar hjälper föga.....? Men samtidigt så förklara gärna mig hur man kan utföra en vettig ''self arrest'' med ett par stavar?

Aldrig att jag skulle gå iväg utan en yxa (kanske man inte använder den hela tiden men dock så har man med sig den....)
 
Roligt Christian att du gick igång på mitt inlägg :). Väntade mig att nån gammal alpinräv som du skulle göra det.

Vad jag är emot är att ta med en isyxa bara för att den ingår i "standardutrustningen" och för att primärt använda den för balans, dvs som en stav. Visst kan det dyka upp situationer/passager på ett berg där en isyxa funkar bäst och med träning kan du behärska klättring med en isyxa som du tidigare gjorde med två. Just träning är någon som verkligen krävs för att hantera en isyxa.

Balans får du bäst med två stavar. När det bli för brant, för svårt, för stor risk för ett fall... knyt in dig (om du inte redan är det) och ta fram dina två yxor. Den gråzon som finns mellan lätt terräng och svår terräng kan vara svår att hantera. Ska jag ta på mig stegjärnen nu? Ska jag plocka fram isyxorna? Knyta in mig? Det är i denna gråzon som self arrest är viktig att behärska. Men det kräver en hel del träning och erfarenhet. Första gången jag själv föll på snö glömde jag allt om self arrest och dessutom hade jag ingen isyxa i händerna, då jag tyckte terrängen fortfarande var lätt.

Olika self arrest tekniker:

http://books.google.se/books?id=3hg...=book_result&resnum=3&ct=result#PRA2-PA202,M1

Black Diamonds new/old school stav:

http://www.blackdiamondequipment.com/gear/fl_whippet.php
 
Någon kommer nog här på forumet nu säga att isyxa behövs för self arrest, men du är inbunden och kan använda din stav.

En gammal alpinräv blir man först när man har pensionerat sig från bergsklättringen!

Som jag har skrivit tidigare så finns det inte några specifika regler som man blint måste följa, men att ge råd till nybörjare (som jag nu antar trådskaparen är) att man skall skippa yxan mot enbart två stavar tänjer hyfsat på gränserna, eller inte!?

Men förklara gärna ditt påstående ovan då jag personligen inte är av den uppfattningen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen Utrustning keb classic winter Alpin / Bigwall 5
seobserver Mallorys utrustning Alpin / Bigwall 11
Friis Aconcagua och utrustning Alpin / Bigwall 2
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
hulken Utrustning för Liongrat, Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Trötter frågor om utrustning för alperna Alpin / Bigwall 7
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18
peon Köpa utrustning i Chamonix? Alpin / Bigwall 7
dangermouse Hyra utrustning Alpin / Bigwall 2
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.