Utrustning - Ryggsäck

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

avslutad210712

Gäst
Nu pojkar skall vi inte ta i så vi spyr. Tänk på att 3,16 kg bara för tio år sedan räknades som en lätt säck :)

Idag finns lättare säckar men min känsla är att vikten kommer på bekostnad av något som tex slitstyrkan. Har Ospreys säckar i deLuxe-klassen av två olika generationer och sanningen är att tyget är klenare på de nyare säckarna. Visst jag vet att slitstyrka och tjocklek inte alltid är rakt av men visst finns misstanken där att våra krav på lättare säckar går ut över slitstyrkan. Sen kan man såklart sätta slitstarkt tyg där det är mest behövligt som tex i botten av säcken.

[Ändrat]

Dessutom kan man ta saxen i en billigare säck och lätta den lite grann utan att gråta blod.

låg vikt= dålig slitstyrka?

Nja det är väl en sanning med modifikation. Min Haglöfs Matrix (1,7 kg) känns slitstark. Den är ganska ny så jag kan inte säga det med säkerhet men baserat på erfarenheter av andra säckar känns som den är tillräckligt kraftig. Däremot vill jag inte bära mer än 20 kg i den.

Vulcan är trots allt gjord för att bära tungt (>20 kg) och ska enligt många här tåla det mesta. Finns en del trådar hur man lättar en Vulcan ner till ca 2 kg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips