Utrusta min cykel

Nice or need to have....

Hur mycket packningsutrymme behöver man förresten för en 6 veckors tur i sydeuropa? Förstår att det är individuellt hur mycket man vill ta med sig, och att man nog ofta packar för mycket. Jag kikar på att köpa ortlieb framväskor på 25 liter och ortlieb bakväskor på 40 liter samt en styrväska på runt 10 liter. Sammanlagt 75 liter. Det låter rätt mycket i mina öron.

Vad jag ska ha i väskorna är

- trangiakök, köksutrustning (typ bränsle, bestick, tallrik,), mat, krydda etc
- klädombyten att ha när jag cyklar, samt lite varmare kläder om det blir kyligt på hojen.
- "vanliga" kläder att ha när man är av cykeln, typ 5 t shirts, 5 kalsonger, jeansextra skor etc.
- teleskopfiskespö, mindre beteslåda och annat smått.
- 9" laptop med laddare etc. samt lite andra teknikgrejer, typ telefon, ficklampa, kompaktkamera
- reperationsutrustning, verktyg etc.
- tvättmedel, handduk, rakprylar, duschcreme, deo, solkräm och andra hygienprylar.

Tält, liggunderlag, sovsäck samt vatten tänker jag att jag får plats med på ovanpå pakethållaren fram och bak.

Det är jättesvårt att säga vad någon annan behöver ha med sig. Behoven är olika men det viktiga är att ställa frågan "need or nice to have" om varje enskild grej. Jag tror t.ex inte du behöver 5 st T-shirts, kallingar etc. Tvätta ofta istället och ta med sånt som torkar snabbt. Off-bikekläderna används ju oftast bara några timmar varje kväll och kan därför klara sig länge innan de måste tvättas.
Som exempel kan jag ange att på vår pågående 10-månaderstur består mina off-bike kläder av 2 kallingar, 2 lätta kortärmade skjortor, ett par tunna byxor, ett par shorts, en fleece och ett par strumpor. För cykling har jag 2 st T-shirts, 2 cykelshorts, en långärmad merinotröja, ett par långbyxor, ett par shorts och 2 par strumpor. Därtill kommer regnkläder.
Vi är ju iofs två som delar på den gemensamma packningen men tillsammans har vi varsin styrväska och 6 st små och 2 st stora ortliebväskor samt tältet uppe på min pakethållare. Och redan detta tycker är lite för mycket ;-)
 
Tvättlina, persiennsnöre och Ortliebs 10l tvättlåda är vida vettigare än extra ombyten, ha en omgång på dig och tvätta torka den andra så att du har torrt till kvällen. Säkerhetsnålar är bra till torkfastsättningen. Övernattar du på rum kan 4 stålspik vara bra till att hänga tvättlinan på.

Tubus stålrack håller vida bättre än något i aluminium, dvs billigt i längden och improviserade reparationer längs med turen brukar ta tid och väntan.
go tur
 
Tvättlina, persiennsnöre och Ortliebs 10l tvättlåda är vida vettigare än extra ombyten, ha en omgång på dig och tvätta torka den andra så att du har torrt till kvällen.
QUOTE]

Håller med Seaobserver om tvättlina men inte om tvättlådan. Funkar utmärkt att tvätta i handfat eller badkar. Ibland tvättar vi kläderna i våra ortliebväskor. Varje gång en pryl får två användningsområden känns det extra bra... :)
 
Vi hade jycke med oss så tvättlådan hade fler än två bruk....

Snåla inte på cykelväskor, avfallna dylika är en rejält bekymmer på vägen. Har prövat och gör inte om det.
 
Vi hade jycke med oss så tvättlådan hade fler än två bruk....

Har man en liten fyrbent kompis kan den nog bada i en stor ortliebväska som ju då får tre användningsområden ;-)
Skämt åsido - jag har varit med om brustna krokar till ortliebväskorna och därför har vi alltid en reservkrok med oss. Kan säkert fixas med något av universalmedlen silvertejp eller buntband men med reservdel blir det lättare.
 
Rensa!

- klädombyten att ha när jag cyklar, samt lite varmare kläder om det blir kyligt på hojen.
Jag skulle cykla i
Cykeltröja, tunn i Coolmax
Cykelbyxor, tunna snabbtorkande
Cykelstrumpor, Coolmax svarta
Cykelskor, SPD-touring, används även som vanliga skor
Cykelhandskar + hjälm + solglasögon

Om det behövs kompletterar jag med armvärmare, med WS på framsidan
och benvärmare, även de med WS på framsidan/över knäna.
(WS = WindStopper)

När vädret blir ännu sämre använder jag
Regnjacka + regnbyxor (tunna)
GoreTex-sockor + neoprenhandskar + cykelmössa
Och om det skulle vara kallt men inte regna; en Buff på huvudet

- "vanliga" kläder att ha när man är av cykeln, typ 5 t shirts, 5 kalsonger, jeansextra skor etc.
Jag skulle välja följande att ha i packningen:
1 Cykeltröja, tunn i Coolmax
1 Cykelbyxor, tunna snabbtorkande (Coolmax)
2 par strumpor, Coolmax svarta
3 t-shirts, tunna snygga i syntet/Coolmax används både som t-shirt och 'svett'-tröjor under cykeltröjan.
1 långärmad tröja, tunn syntet/ylle, typ Woolpower Crewneck 200 http://www.woolpower.se/produkter/kroppsnara-plagg/crewneck-200/
2 boxershorts, snabbtorkande syntet används även som badbyxor
Långbyxor, tunna snabbtorkande med avtagbara ben, används även som shorts

- 9" laptop med laddare etc. samt lite andra teknikgrejer, typ telefon, ficklampa, kompaktkamera
Varför inte endast en 'Smartfåne', med radio och kamera, för att dessutom kolla/besvara MAIL, via gratis WiFi på restauranger/caféer, + liten laddare istället?
Och cykel-GPS, typ Garmin Edge 800/810

- reperationsutrustning, verktyg etc.
Jag skulle ta med
Två reservslangar + laglappar
Däcksverktyg + minipump m manometer
1 växelvajer + 1 bromsvajer
Universalverktyg (för cykling) med mejslar, insexnycklar och ekernyckel.
Kedjebrytare, 2 kedjelås och en liten bit kedja
Fällkniv, liten modell med bla sax
Buntband + eltejp, liten rulle
 
Ingen tull inom EU

Momsreglerna är lite krångliga i EU. Handlar man från en firma som inte säljer så mycket till Sverige dras ofta bara momsen i det aktuella landet. Men är det en större firma typ Globetrotter.de så läggs det på de procenten som den svenska momsen är högre.

Från sjscycles.com kan du kanske klara dig från momspåslaget. De är vettiga att handla ifrån men tyska firmor är ofta billigare.

Thure
 
Jag har aldrig upplevt att något alls ändrats i moms vid köp inom EU och jag tycker mig ha handlat rätt mycket från Europa. Var relativt övertygad om att det var landet man köper ifrån som satte momsen. Är du säker Ture?

Skickat från mobilen
 
Inte helt och hållet samma sak som Skatteverket skriver

"Om det säljande företaget säljer varor till kunder i Sverige för ett belopp som uppgår till minst 320 000 kronor per år så ska de vara registrerade till moms i Sverige. Detta innebär att du som köpare i sådana fall ska betala svensk moms"
Från: http://www.skatteverket.se/privat/s...egagnadvara.5.dfe345a107ebcc9baf80007545.html

Det är alltså upp till det säljande företaget, i ett annat EU-land, att ta ut den svenska momsen,
om de säljer för över 320kSEK/år till Sverige.
Vilket också står lite längre ned i texten
"Du som köpare kan dock inte göras skyldig att kontrollera så att säljaren lägger på rätt momssats, utan ansvaret ligger helt och hållet på säljaren. "
 
Momsreglerna är lite krångliga i EU. Handlar man från en firma som inte säljer så mycket till Sverige dras ofta bara momsen i det aktuella landet. Men är det en större firma typ Globetrotter.de så läggs det på de procenten som den svenska momsen är högre.

Från sjscycles.com kan du kanske klara dig från momspåslaget. De är vettiga att handla ifrån men tyska firmor är ofta billigare.

Thure

Exempelvis stora ortliebväskorna kostar 85 pund hos sjscycles, hos tyska globetrotter kostar de 120 euro. så det du säger stämmer inte alls.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersh Hur utrusta en Crescent Ewahz med packväskor och annat Långcykling 1
monnes Är Tjeckerna värda min tid? Långcykling 13
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7
finnen_gbg Min "nya" cykel Långcykling 0
kennethm Min sommartur Göteborg-Uppsala online Långcykling 3
erik r. finns min cykel??????????? Långcykling 11
bo.reichenberg_boreko.se Vill du överta min plats i Vättern Runt? Långcykling 21
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.