Utprovning av flytväst för kajakpaddling

Hej.

Ny användare här på Utsidan och nybliven kajakägare.
Nu söker jag råd ang utprovning av en paddelväst för havskajak.

Kanske en dum fråga men jag ställer den iaf.
Finns det någon handlare i vårt avlånga land som erbjuder test av väst i bassäng?
Den västen jag har kasar upp under hakan på mig när jag hamnar i vattnet och det är inte helt lyckat.

Inte vad jag vet. Du kan hyra kajak och låna flytväst på många ställen nära vatten och då kan du testa i sjön. Kajakbutiken i Nacka har en liten bassäng för att testa rankhet och flytläge för kajaker men det är för grunt för att testa flytväst.

Alldeles utmärkt frågeställning. Finns några äldre trådar som berör för och nackdelar med olika flytvästsmodeller.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svaret.

Ska kolla runt efter lite olika uthyresställen & se om det inte går att lösa på det sättet.

En del västar har dåligt med remmar att spänna. Baltic tex har sällan axelremmar på sina västar vilket för mig är helt obegripligt. Ju fler inställningsmöjligheter destu bättre. Axlar, midjan och på sidan tycker jag bör ha åtdragningaremmar.

Om du är en kvinna kan jag tänka mig att det är svårare att få dem att sitta bra

Senast ändrad:
En del västar har dåligt med remmar att spänna. Baltic tex har sällan axelremmar på sina västar vilket för mig är helt obegripligt. Ju fler inställningsmöjligheter destu bättre. Axlar, midjan och på sidan tycker jag bör ha åtdragningaremmar.

Om du är en kvinna kan jag tänka mig att det är svårare att då de att sitta bra

Inte kvinna, bara en tjock man ;-)

Har letat runt en hel del på nätet under dagen och har bla hittat NRS Ion, den verkar precis som du är inne på ha ett flertal justeringsmöjligheter. Dessutom med en rem som definitivt kommer hamna under revbensbågen.

Vad tror ni om den?

Du behöver ingen bassäng. Ta på flytvästen du vill testa, spän åt den på ett sätt du kan leva med när nu har på dig den några timmar, sätt dig på golvet med kort paddel eller kvastskaft och simulerar att du paddlar. Känns det inte bra, byt väst. Känns det bra be någon att ställa sig bakom dig och dra axelbanden lagom hård uppåt. Hamnar västen framför ansiktet, byt väst. sitter den kvar utan att glida upp, grattis du har hittat din nya väst. Skit i vad som står på prislappen, den ska sitta bra, punkt slut.

Inte kvinna, bara en tjock man ;-)

Har letat runt en hel del på nätet under dagen och har bla hittat NRS Ion, den verkar precis som du är inne på ha ett flertal justeringsmöjligheter. Dessutom med en rem som definitivt kommer hamna under revbensbågen.

Vad tror ni om den?
Ganska vanlig stil men själv föredrar jag med dragkedja mitt på. Brukar bli lättare att få på sig tycker jag. Och jag kräver även ficka på ryggen för vätskesystem. Det bästa är att testa i butik eller beställa hem om du har fria returer som en del har. Lite fickor är skönt också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips