Utanför allfarvägarna kring triangeln?

Hej gott folk!
Söker svar på ett par frågor om Härjedalen/Jämtland. Kommer i sommar att gå sträckan Ramundberget - Storulvån och har några funderingar.

Förutsättningar: Färdriktning inte spikad, ej heller färdväg. Är flexibel i detta och bestämmer mig när det börjar närma sig. Går med tält och betraktar mig som relativt erfaren och med en god portion sunt förnuft. Har inte vandrat i området tidigare (förutom en kortis Ljungdalen-Helgas t/r). Kommer att gå veckan efter midsommar och har 5-7 dagar till förfogande på fjället.

- Är det vanligtvis mycket folk i området redan i slutet av juni?
- Vet att det beror på snösmältningen och vinterns snötäcke men är det normalt sett blött / mycket snö då? Vad eller broar?
- Funderar på att gå antingen via Gåsen eller västsidan av Sylarna. Pros/cons? Föredrar kalfjäll framför skog.
- Har egentligen inga behov av toppturer men om vädret och allt annat stämmer vore det ju trevligt. Kräver Sylarna någon form av klättring eller särskild utrustning om man kommer väster ifrån? Kamvandring?

Tacksam för alla svar och tips jag kan få!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
- Har egentligen inga behov av toppturer men om vädret och allt annat stämmer vore det ju trevligt. Kräver Sylarna någon form av klättring eller särskild utrustning om man kommer väster ifrån? Kamvandring?

Jag har inte tagit mig upp på Storsylen från väster, men på kartan ser det ut som att man ansluter till "den svenska leden" vid platån VSV punkt 1624 och därifrån behövs ingen särskild utrustning. Norrmännen jag i somras träffade på toppen hade inte med sig någonting utöver vattenflaska och nistepakke, så det verkar inte behövas fram till dess heller... Det ser dock djäkligt brant ut på den norska sidan...

Jag gick Ramundberget - Fältjägarstugan - Helags - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån i somras och skrev faktiskt ner en liten redogörelse av den vandringen medan jag hade den färsk i minnet. Kanske något som borde publiceras här på sidan...

Hej!

För två år sen gick jag från Ramundsberget till Storulvån via Skarsfjällen. Ramundsberget kom jag till med buss, åt på restaurangen och sen gick jag upp över trädgränsen och bodde första natten. Bra, kort anmarch tills man är uppe på fjället. Inte mycket folk alls under hela säsongen, egentligen bara triangeln som är "överbefolkad"

Min stora behållning var Skarsfjällen, vek västerut och gick ungefär som rutten är markerad i tråden nedan. Lättvandrat och mycket fina fjäll.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63594&page=2

Gick förbi syldammen, ekorrdörren, sylarna, blåhammaren och sen storulvån.

Sylstationen kan du enligt mig hoppa över, gillar inte alls det stället... Däremot tog jag en extra dag på Blåhammaren och åt god mat, det kan verkligen rekommenderas. Skulle jag göra om det hela så skulle jag nog gå på på västra sidan förbi Sylarna, kanske ner till Storerikvollen. För typ 100 år sen fanns en båttransport över sjön mellan Nedalshytta och Storerikvollen, synd att den inte finns kvar!

Ska du förbi Helags, så rekommenderar jag nog att sen gå mot vålåstugorna, och sen till Gåsen. Härjångsfjällen är även dom himla fina. Sväng av nästan mitt emellan raststället vid Ljungan och Vålåstugorna, och gå rakt mot Gåsen på mellanhöjd ovanför Härjåndsdalen.

Om du har massor med tid... Leden från Gåsen till Storuvlån är inget kul, med grusväg. Gå istället ut förbi stensdalen till Vålådalen och åk hem därifrån.

//Peter

Jag har också startat från Ramundberget och gick då via Fältjägarn, Härjångsfjällen, Stensdalen ner till Vålådalen. Mycket fin tur och få vandrare där i jämförelse med triangeln.

Apropå Sylarna från västsidan - det är brant men inga problem att ta sig upp därifrån. Om du tar den vägen skulle jag rekommendera Storerikvollen-Blåhammaren-Storulvån. Mindre "trängsel" där.

Calle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips