USB/RS32 interface Garmin Vista?

Har en längre tid försökt få min Vista att kommunicera med min stationära PC men utan resultat. Har kastat ut Palm Hotsync samt Bluetooth som tydligen kunde interferera och ta över com porten, dock utan ngn stärre lycka. Kommunikationen är stendöd. Lyckligtvis har jag en bärbar där det funkar med kommunikationen men skulle vilja ha det även på den stationära.

Min fråga är om det är lättare etablera kontakten om jag skaffar en USB kontakt mellan Vistan och PC:n och därmed slipper parallellporten?

J
 
Ja, försöker du med parallellporten förstår jag att du har problem, men du menar väl serieporten?

Normalt sett är det lättare att få det att fungera med en riktig serieport, men om den inte är funktionsduglig går det bra att gå över en USB/serieomvandlare.

Fungerar din COM-port till andra saker? Vilket program kör du på din PC?

Anders
 
Japp, menar serieporten såklart....ursäkta för förbistringen.

Har egentligen inte kollat om serieporten på min pc funkar för andra saker...har nog inga extern utrustning med sådan anslutning för tillfället. I enhetshanteraren står det att den är ok och fungerar.

Jag har en hel del olika program installerade vilket tar för mkt plats att räkna upp här. Finns det kända konflikter förutom Palms Hotsync som kan störa? Vet du vilka isåfall?

Mvh

J
 
Jonas.O; sa:
Japp, menar serieporten såklart....ursäkta för förbistringen.

Har egentligen inte kollat om serieporten på min pc funkar för andra saker...har nog inga extern utrustning med sådan anslutning för tillfället. I enhetshanteraren står det att den är ok och fungerar.

Jag har en hel del olika program installerade vilket tar för mkt plats att räkna upp här. Finns det kända konflikter förutom Palms Hotsync som kan störa? Vet du vilka isåfall?

Mvh

J

Har du så många program är det möjligt att något av dessa program lägger beslag på serieporten.

Per
 
Jonas.O; sa:
Jag har en hel del olika program installerade vilket tar för mkt plats att räkna upp här. Finns det kända konflikter förutom Palms Hotsync som kan störa? Vet du vilka isåfall?

Har du faxprogram? Testa gärna med enklast möjliga GPS-program. Min personliga favorit är VisualGPS, enkel, gratis och ger bra testmöjligheter.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Har du faxprogram? Testa gärna med enklast möjliga GPS-program. Min personliga favorit är VisualGPS, enkel, gratis och ger bra testmöjligheter.

MVH/Christer

Mkt program har jag men inget faxprogram nej. Menar du att det skulle kunna ha lagt beslag på COM-porten?

Har testat ett par olika GPS program men utan större framgång (Mapsource, Kartex, Fugawi). Vad skulle man vinna på att testa fler menar du? Finns det möjlighet att andra program kan "ta över kommandot" över COM-porten menar du?

Mvh
J
 
felsökningens ABC...

* Ställ in NMEA0183 (4800 baud) på din GPS, med denna inställning så skickar din GPS data en gång per sekund helt utan datorns medverkan.

* Använd ett terminalprogram eller enkelt GPS-program (http://www.visualgps.net/VisualGPS/VisualGPSInstall.exe)

* Om du använder VisualGPS, ange COM-port och se om det händer något (NMEA Monitor Window visar data som tas emot). Börja systematiskt med att välja COM1, vänta 30 sekunder, se om det händer något, byt till COM2 och upprepa. Om du är datorkunnig så kan du i enheteshanteraren se vilka COM-portar som windows har tillgång till.

* När du vet att det fungerar med visualGPS så kan du testa med något av dina andra program. Flera av de program du nämner har så många inställningsmöjligheter och menyalternativ att det kan vara svårt att överblicka vad de gör i alla situationer. Det är därför jag brukar rekommendera VisualGPS.

MVH/CHrister
http://www.clover.se
 
Re: felsökningens ABC...

stigvig; sa:
* Ställ in NMEA0183 (4800 baud) på din GPS, med denna inställning så skickar din GPS data en gång per sekund helt utan datorns medverkan.

* Använd ett terminalprogram eller enkelt GPS-program (http://www.visualgps.net/VisualGPS/VisualGPSInstall.exe)

* Om du använder VisualGPS, ange COM-port och se om det händer något (NMEA Monitor Window visar data som tas emot). Börja systematiskt med att välja COM1, vänta 30 sekunder, se om det händer något, byt till COM2 och upprepa. Om du är datorkunnig så kan du i enheteshanteraren se vilka COM-portar som windows har tillgång till.

* När du vet att det fungerar med visualGPS så kan du testa med något av dina andra program. Flera av de program du nämner har så många inställningsmöjligheter och menyalternativ att det kan vara svårt att överblicka vad de gör i alla situationer. Det är därför jag brukar rekommendera VisualGPS.

MVH/CHrister

Hej igen och tack för råden. Har dock redan gjort allt detta förutom att testa med VisualGPS, vilket jag gjorde nu. I enhetshanteraren har jag bara 1 COM-port (COM-port 1) och får meddelandet i VisualGPS när jag försöker ansluta via denna att COMporten är upptagen och därför nekas åtkomst.

Ngt annnat program har alltså lagt beslag på comporten ser det ut som.

Har i enhetshanteraren testat att uppdatera drivrutinen men tydligen hittar den ingen bättre drivrutin än den som redan är tillgänglig.

I enhetshanteraren finns under Driver file details två olika drivers installerade? Båda ligger under

C:\\Windows\system32\DRIVERS\
men den översta heter serenum.sys (svensk version?)och den nästa serial.sys (engelsk version)

Skall noteras att jag kör engelskt XP Pro i sammanhanget.


Ett alternativ vore att avinstallera och därefter ominstallera drivrutinen? Vad tror du om det?


Mvh

J
[Ändrat av Jonas.O 2006-02-23 kl 08:27]
 
Sladdbarn?

För länge sen hade jag problem med en PC (Win95 vill jag minnas). Seriekomm fungrade inte eftersom något annat program använde porten, sa Windows.

Men det var lögn. Felet var att ett stift i kontakten var för kort. Troligen fick Windows inte signalen "Klar att ta emot" (eller liknande) från den anslutna apparaten och tolkade detta som att porten användes av ett annat program.

Inte vet jag om det har någon betydelse i detta fall. Men lita inte på Microsofts felmeddelanden. (Klassiskt är ju när man glömt att ansluta tangentbordet och får ett felmeddelande med en uppmaning om att trycka på en viss funktionstangent för att fortsätta.)

Det skadar aldrig att kolla med en annan sladd.

AndersLj
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
Brune Hur få Garmin USB drivrutin till 64 bitars Windows Navigering 2
PdL Garmin Micro USB-kabel Navigering 10
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Tavve Colorado 300, mini-USB standard Navigering 10
Andis Kartprogram till Pc med usb GPS? Navigering 2
Ehrsa Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300 Navigering 3
jonasolof hur få Garmin USB till com port? Navigering 10
Perc USB till seriell, NMEA protokoll Navigering 9
lagerstrom USB-laddning av Nüvi 660 Navigering 0
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
esse Garmin USB, nya drivrutiner Navigering 0
Perc Garmin 12XL till USB-port. Navigering 3
perdans USB eller seriell port för överföring av rutter/spår ? Navigering 10
eowyn autoroute 2006 med usb till 60cs?? Navigering 4
klintrot Från USB till en virtuell com-port Navigering 14
Golfareninsweden USB GPS - Program för att läsa av data Navigering 9
Lappugglan Seriekable vs USB-kabel (Garmin) Navigering 3
Nyman Drivrutin till USB-serial adapter Navigering 2
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
matte_upp USB adapters till Etrex Navigering 7
Brune OziExplorer med USB stöd för Magellan Navigering 0
SankaBoy Billig USB-GPS? Navigering 12
RedBreather PPC USB & Garmin..... Navigering 5
petho USB för Friluftskartan? Navigering 1
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
misvon Problem USB anslutning. Navigering 1
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
jorwid Kartex5-USB-Garmin 60cs Navigering 4
LasseT Ipaq 1900 med USB-GPS Navigering 2
Brune eTrex med färgdisplay och USB Navigering 17
diamondsutra GPSSendMap + USB Navigering 0
eaglerock Silva och USB? Navigering 3
Borneo Garmin Etrex och USB Navigering 7
Brune Fugawi nu med USB stöd Navigering 8
Brune USB stöd i GPS Utility Navigering 0
Brune USB stöd Expert GPS och Easy GPS Navigering 0
Bertil Mapsource USB anslutning Navigering 0
olhe G7ToWin kan nu läsa USB för GPSMAP 60C Navigering 4
KOJ USB-disk till Ique? Navigering 1
leson USB kabel till GPS eTrex VISTA? Navigering 5
CyberJunkie OziExplorer och USB Navigering 3
Sarvi Garmin Legend->PC-kabel USB Navigering 13
PR Problem med Targus USB-seriell adapter? Navigering 0
calof1234 GPS/USB Navigering 0
Kajak GPS/USB-port Navigering 4
CyberJunkie USB-kabel till eTrex Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.