USB adapters till Etrex

Har varit och letat efter en ny laptop. Men det visar sig att de flesta inte längre utrustas med vanliga comportar utan med USB.

De kablar som jag använder till min extrex legend är med comportar.

Vet att det finns någon form av adaptrar som gör att man kan ansluta seriella kablar till USB portar.

Någon som har erfarenhet av ovanstående och kan dela med sig?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har haft en sådan kabel från Clover. Den funkade utmärkt. Den följde med när jag sålde min Venture.
Jag vill tillägga att alla program inte accepterar USB. Jag kommer dessvärre inte ihåg vilka program det var, då jag under en period testade ett stort antal program.
Nu kör jag endast seriellt.

/Martin

Aten har en liten smidig sådan omvandlare. Har hittills inte råkat ut för att den inte fungerat på någon dator. Finns på Dustin för drygt 300 spänn, exempelvis.

Anders

Problemlösning vid installation av USB-konverter!

Saxat från våra supportsidor:

Datorsystem är komplicerade, därför har vi sammanställt nedanstående lista med tips om du har problem vid installation av USB-konvertern. Exemplen visar hur det ser ut för miniUSB men tillvägagångssättet är lika för alla USB-konvertrar.

Kända problem: Garmin MapSource 3.05 fungerar bristfälligt. Uppdatera till version 4.00 (beror troligen på val av rutinbibliotek vid programskrivningen).

Har din konverter fått en COM-port? Testa med (SerialPort Checker).

Har du rätt drivrutin? (se ovan)
Om du använder XP kan du använda vår steg-för-steg hjälp.

Har din konverter fått en COM-port som krockar med exempelvis ett inbyggt modem? Faxprogram och PalmPilots syncroniseringsprogram kan "stjäla" serieportar.

Använd ett terminalprogram eller enkelt GPS-program (VisualGPS). Ställ in NMEA0183 (4800 baud) på din GPS
Om du använder VisualGPS, ange COM-port och se om det händer något (NMEA Monitor Window visar data som tas emot).

Ett fåtal laptops (HP Pavilion notebook + XP) har en batterisparfunktion som stänger av yttre USB. Lösning utreds.

Ibland tror Windows att din GPS är en mus! Markören rör sig okontrollerat på skärmen. Lösning i Windows XP: Klicka på startmenyn och välj kontrollpanelen. Välj ”Skrivare och annan maskinvara” därefter ”Mus”. Klicka på fliken ”Maskinvara” och markera ” Microsoft Serial Ball Point”. Klicka på knappen ”egenskaper”, längst ner finns en rubrik ”Användning av enhet:”, välj ”inaktivera” och klicka OK. Starta därefter om datorn.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips