Upphängning av kajak ?!?!?!

Halloj !
Har någon tips på hur man hänger upp en kajak i ex. taket i ett garage ?
Alltså så man kan vinscha ner/upp kajaken direkt på takräcket på bilen.
Finns det färdiga vinsch-system att köpa ex ?

MVH/Ove

Hejsan !
Det finns färdiga vinschsystem för takboxar, det borde vara lätt att anpassa ett sådant till kajaken.
Det jag har kostade kring 400:- om jag inte minns fel.

//Peter

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Enklare än så!

Själv har jag förvarat kajaken i garagetaket med hjälp av 4 st ringöglor (2 i fören, 2 i aktern) och två medellånga packremmar. Packremmarna kan vara samma som man använder till bilen, d.v.s. enda kostnaden är för öglorna (20SEK?).

Om man drar packremmarna dubbelt under kajaken, får man utväxling 2:1. Det är ju endast under 30 kg som skall upp, och ca hälften per rem. Inget egentligt behov av taljor.

Inga problem under de två åren jag hade kajaken i garaget, innan jag fick plats i kajakklubben. Den stora vinsten med det är att slippa lasta på och av på bilen både före och efter själva paddlingen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips