Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105

Förra sommarens vandring i fjällen började jag med en startvikt på ca 22kg med min Lundhags 75+10l. Ryggsäcken var proppfull och ändå fick jag inte plats med all önskad utrustning. Under tiden blev det visserligen mindre mat i säcken men det kändes ändå hela tiden som den var för liten. Jag bar ingen utrustning utanpå ryggsäcken för undvika att tappa några kära ägodelar under vandringen.

Till sommarens vandring i kebnekaisefjällen planerar jag vara ute i 10-14 dagar. Målsättningen är att jag börjar med ca 18kg packning och bedömer att vikten kommer ligga på ca 13kg vid slutet. För att undvika lägga pussel varje gång jag stuvar om i ryggsäcken och få med mig all önskvärd utrustning funderar jag på en ny ryggsäck, en Osprey 105.

Jag läste på ett ställe om Osprey 105 att ”Tillverkaren rekommenderar en bekvämlighetsvikt på 25-35 kg”. Blir en Os 105 ”sladdrig”/obekväm/dåligt bärsystem med en vikt på 13-18kg?

Har en 88 liters

Min Osprey Xenith 88 hade jag ca 16 kg i förra året. Var plats kvar i den och satt väldigt bra på mig. Den var inte proppfull, och ganska skönt att ha lite plats för mer packning om jag känner för det.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En stor ryggsäck blir knappast obekväm med mindre vikt. Poängen är att den kan vara bekväm även med tung packning. Kan den inte det så är den inget att ha.

avslutad210712

Gäst
Med 10+ års erfarenhet av Osprey det så är svaret nej det blir inte sämre. Bra kompressionssyetm gör att inte allt hamnar i botten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips