Uppdaterade kartor till Destinator?

Jag var ute och åkte bil med en kompis som hade en Ipaq med Destinator2. Det känns som en måste-pryl inför bilsemestern. Helfräckt med 3D-kartvyn och röstanvisningar som säger hur man ska köra (och även om man kör för fort; "Du kör över hastighetsbegränsningen")!
Vägdatabasen känns rätt så korrekt, men några fel finns det ändå. Den vill t.ex. att man ska göra en förbjuden vänstersväng vid påfart på E4:an. Jag undrar om det är någon som vet hur det går till med uppdatering av nya vägdata?
Jag har förstått att databasen levereras av Navtech. På deras sida http://update.navtech.com kan man rapportera in om man upptäcker någonting som är fel i deras material. Det är ju jättebra att man tillsammans kan hjälpas åt att höja kvaliteten på den ort man känner till väl. Men hur får man sedan tillgång till det förbättrade materialet? Kan man löpande hämta hem uppdateringar från PowerLoc eller direkt Navtech?

NAvtechs databas uppdateras vart kvartal men sedan är det uppp till det enskilda programvaruföretaget att implementera uppdateringen. Brukar ske högst en gång om året. Jag har ett par fel i Route 66 (navtech) kring Bryssel som jag påpekat i fyra år utan att något hänt.

men i det allmännas intresse fortsätter jag ockås att rapportera felaktigheter i navigeringsprogramvara. Häromåret var det ett tyskt äldre par som körde ned i en flod och drunknade när bron på kartan i bilnavigatorn dom körde efter försvunnit.

Hejonas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag undrar

jonasolof; sa:
Häromåret var det ett tyskt äldre par som körde ned i en flod och drunknade när bron på kartan i bilnavigatorn dom körde efter försvunnit.

Hejonas
Låter som en vandringssägen från GPSens era...

/Janne

Säg inte det

För några år sedan hände det ju faktiskt flera gånger att folk körde över kajkanten och drunknade för att färjan hade lagt ut. Då är det ju ändå så att man av erfarenhet bör kunna erinra sig att färjor seglar iväg då och då, något som broar gör mycket mera sällan.

Anders

Re: Säg inte det

apersson850; sa:
För några år sedan hände det ju faktiskt flera gånger att folk körde över kajkanten och drunknade för att färjan hade lagt ut. Då är det ju ändå så att man av erfarenhet bör kunna erinra sig att färjor seglar iväg då och då, något som broar gör mycket mera sällan.
I civiliserade länder är det nog extremt ovanligt att broar är borta och att färjor lagt ut utan att detta är tydligt utmärkt genom skyltar och fysiska hinder. Den som trots detta lyckas leta upp ett vattendrag att köra ned i tillför nog som allra mest till mänskligheten just genom denna sin sista idiotiska handling.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips