Uppdaterade kartor till Destinator?

Jag var ute och åkte bil med en kompis som hade en Ipaq med Destinator2. Det känns som en måste-pryl inför bilsemestern. Helfräckt med 3D-kartvyn och röstanvisningar som säger hur man ska köra (och även om man kör för fort; "Du kör över hastighetsbegränsningen")!
Vägdatabasen känns rätt så korrekt, men några fel finns det ändå. Den vill t.ex. att man ska göra en förbjuden vänstersväng vid påfart på E4:an. Jag undrar om det är någon som vet hur det går till med uppdatering av nya vägdata?
Jag har förstått att databasen levereras av Navtech. På deras sida http://update.navtech.com kan man rapportera in om man upptäcker någonting som är fel i deras material. Det är ju jättebra att man tillsammans kan hjälpas åt att höja kvaliteten på den ort man känner till väl. Men hur får man sedan tillgång till det förbättrade materialet? Kan man löpande hämta hem uppdateringar från PowerLoc eller direkt Navtech?
 
NAvtechs databas uppdateras vart kvartal men sedan är det uppp till det enskilda programvaruföretaget att implementera uppdateringen. Brukar ske högst en gång om året. Jag har ett par fel i Route 66 (navtech) kring Bryssel som jag påpekat i fyra år utan att något hänt.

men i det allmännas intresse fortsätter jag ockås att rapportera felaktigheter i navigeringsprogramvara. Häromåret var det ett tyskt äldre par som körde ned i en flod och drunknade när bron på kartan i bilnavigatorn dom körde efter försvunnit.

Hejonas
 
Jag undrar

jonasolof; sa:
Häromåret var det ett tyskt äldre par som körde ned i en flod och drunknade när bron på kartan i bilnavigatorn dom körde efter försvunnit.

Hejonas
Låter som en vandringssägen från GPSens era...

/Janne
 
Säg inte det

För några år sedan hände det ju faktiskt flera gånger att folk körde över kajkanten och drunknade för att färjan hade lagt ut. Då är det ju ändå så att man av erfarenhet bör kunna erinra sig att färjor seglar iväg då och då, något som broar gör mycket mera sällan.

Anders
 
Re: Säg inte det

apersson850; sa:
För några år sedan hände det ju faktiskt flera gånger att folk körde över kajkanten och drunknade för att färjan hade lagt ut. Då är det ju ändå så att man av erfarenhet bör kunna erinra sig att färjor seglar iväg då och då, något som broar gör mycket mera sällan.
I civiliserade länder är det nog extremt ovanligt att broar är borta och att färjor lagt ut utan att detta är tydligt utmärkt genom skyltar och fysiska hinder. Den som trots detta lyckas leta upp ett vattendrag att köra ned i tillför nog som allra mest till mänskligheten just genom denna sin sista idiotiska handling.
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips