Uppdatera karta till Garmin nüvi 360T

För några veckor sedan köpte jag en Garmin nüvi 360T. När jag beställde den stod det att det skulle vara version 9 av kartan - City Navigator. Det var det inte, det var version 8. Från 2005!!! Enligt Garmins support går det inte att uppgradera den. Version 9 komvad jag förstått för ett år sedan men finns ej på CD/DVD. Företaget jag köpte den från har erbjudit sig att ta tillbaka navigatorn och ge mig pengarna tillbaka. De kan också betala en uppgradering till version 2008 när den kommer i början på nästa år under förutsättning att den inte kostar mer än värdet av navigatorn (2500:- exkl. moms). Något förslag på vad jag bör göra? Kan ni rekommendera någon annan navigator för samma peng.
 
För några veckor sedan köpte jag en Garmin nüvi 360T. När jag beställde den stod det att det skulle vara version 9 av kartan - City Navigator. Det var det inte, det var version 8. Från 2005!!! Enligt Garmins support går det inte att uppgradera den. Version 9 komvad jag förstått för ett år sedan men finns ej på CD/DVD. Företaget jag köpte den från har erbjudit sig att ta tillbaka navigatorn och ge mig pengarna tillbaka. De kan också betala en uppgradering till version 2008 när den kommer i början på nästa år under förutsättning att den inte kostar mer än värdet av navigatorn (2500:- exkl. moms). Något förslag på vad jag bör göra? Kan ni rekommendera någon annan navigator för samma peng.

Behåll den och låt företaget betala uppgraderingen. Det brukar kosta ca 75$+moms. Om du inte får den utan kostnad. Enligt Garmin ska man ha rätt till aktuell karta även om den levererats med äldre paketering.

CN9 vill tydligen inte Garmin uppdatera till efter 1nov pga att ny karta kommer snart.
 
Senast ändrad:
Tack för ditt svar. Jag kommer göra som så att jag skickar tillbaka den och väljer en Tomtom Go 720T istället. Jag litar inte på att det löser sig med uppdateringen. Det känns som en potentiell surdeg. :) Tomtom brukar få bra kritik och det där med Mapshare verkar vettigt även om jag tror att jag kommer ha ringa användning för det i vårt förhållandevis lilla land med förhållandevis få användare av samma typ av navigator.
 
Tack för ditt svar. Jag kommer göra som så att jag skickar tillbaka den och väljer en Tomtom Go 720T istället. Jag litar inte på att det löser sig med uppdateringen. Det känns som en potentiell surdeg. :) Tomtom brukar få bra kritik och det där med Mapshare verkar vettigt även om jag tror att jag kommer ha ringa användning för det i vårt förhållandevis lilla land med förhållandevis få användare av samma typ av navigator.

Hej!
Jag har en TT Go 720T och en Nuvi 300, kartorna i Nuvi är från Navteq och i TT kommer dom från TeleAtlas. Jag tycker att kartorna från Navteq är mycket bättre än dom från TeleAtlas. Navteq:s kartor är bättre uppdaterade med tex hus nummer.
Jag tycker också att ruttberäkningen fungerar bättre i Nuvi, både vad gäller vägval och beräknad ankomsttid.

/Johan
 
Jag har inte provat TomTom, men hört exakt samma synpunkter från de som har testat både Garmin och TomTom.
Uppdatera en enhet som inte hade nyaste kartan när du köpte den ska inte kosta något. Det har jag gjort flera gånger.
 
Garmins kartor bättre än Tomtoms

Instämmer med många andra. Garmins kartor är bättre. Tomtom föreslår ofta rent olagliga vägval; otillåtna vänstersvängar, mot enkelriktat, fordonstrafik förbjuden.
 
Jag har inte provat TomTom, men hört exakt samma synpunkter från de som har testat både Garmin och TomTom.
Uppdatera en enhet som inte hade nyaste kartan när du köpte den ska inte kosta något. Det har jag gjort flera gånger.

Hm... jag skickade tillbaka den idag. Frågan är om en annan Garmin levereras med City Navigator 9 eller om det är version 8 i den också? Genom att lämna tillbaka den slipper jag eventuellt strul som kan uppstå när jag anser mig ha rätt till senaste versionen av kartan. Sånt här är som gjort för att strula. Ja ja... man gör alltid fel val :D Tomtom har jag bara hört bra saker om. Vad som skuiljer mellan Navteq och Tele Atlas har jag ingen aning om. Även farsan nämnde något om att Navteq gjorde bättre kartor än Tele Atlas, men det var något gammalt test han hade läst.

Ärligt talat så ställer jag inte så höga krav på min navigator, men jag vill inte ha någon skit. De tester jag kollat på har vart ganska eniga om att de flesta navigatorer på marknaden idag gör ett riktigt bra jobb för att lotsa fram en från punkt A till punkt B Sedan är det ju andra finesser som skiljer dem åt så som mp3-spelare och en massa andra mer eller mindre onödiga "gadgets". Det som verkar intressant med Tomtom Go är deras funktion "Map Share" där folk själva kan lägga in uppdateringar. Man får väl hoppas på att dessa ändringar kvalitétssäkras på något vis så att det inte blir rena vilda västern.

Hur är det med varningar för fartkameror på en Tomtom? Till min Garmin var det bara till att lägga in dem som en intressepunkt. Det var någon som sa att vissa navigatorer har sitt eget filformat för fartkameravarningar och att man då var tvungen att köpa denna tjänst.
 
Hur är det med varningar för fartkameror på en Tomtom? Till min Garmin var det bara till att lägga in dem som en intressepunkt. Det var någon som sa att vissa navigatorer har sitt eget filformat för fartkameravarningar och att man då var tvungen att köpa denna tjänst.

Filer för TT finns att hämta gratis på nätet. Man kopierar in filerna manuellt med t.ex. filhanteraren i windows.
 
Frågan är om en annan Garmin levereras med City Navigator 9 eller om det är version 8 i den också?
Jag köpte precis en Nuvi 200. Den levererades med City Navigator 2008. Dvs efterträdaren till CN9. Köper du en nytillverkad Nuvi så får du CN2008.

CN2008 har betydande förbättringar speciellt i Östeuropa.

Fartkameror är inget att oroa sig för. Finns gratis att tanka hem på webben till de flesta GPSer.
 
Köper du en nytillverkad Nuvi så får du CN2008.
He he he... det var typ det jag gjorde för några veckor sedan och fick City Navigator ÅTTA!!! Det skall vara jag till att lyckas med något sånt... Nüvi 360T fanns ej på lager när jag köpte den så Dustin.se måste fått någon gammal skit från sin leverantör. Nåja... det känns lite dumt att köpa en Garmin igen eftersom jag precis lämnat tillbaka en som kunde blivit uppgraderat i en handvändning. Hade idioten på Garmins support kläckt ur sig att jag inte kunde uppgradera till CN 9 på grund av att version 2008 är på gång inom någion vecka så hade jag ju behållit det. Nu sa han bara "det går icke..." (han var norrman).

Jag är sugen på en Garmina 660 FM men det blir lite för många kronor i mellanskilnad. Det är FM-sändaren jag finner intressant. Men vaffan... fick knappt inga räkningar denna månad...
 
Som ägare av en Vista har jag uppgraderat min karta en gång. Det gjorde jag via den Svenska återföräljaren. Fick ett pris på xx SEK (en del dyrare än upgraderingen köpt via UK. Men eftersom semestern väntade och jag behövde det nya kartmaterialet så gjorde jag ett köpa via denna generalagent (det är samma nu för tiden) Nåväl postförskottet som kom var en hel del dyrare än sagt. Först var porto och PF avgift väl tilltaget samt en exp avgift på ytterligare 150 SEK (avgiften var över 100 iallfall, det är några år sedan). När jag ringde och klagade på exp avg vilken dom ej hade upplyst mig om så fick man inga vänliga svar tillbaka....... Jag ängnar nu varje tillfälle att sprida denna (sanna) dynga om företaget. Skall du köpa Garmin GPS köp den från www.gpsdiscount.com att lägga pengar till den svenska agentens lön är bortkastat. Du kommer inte att få någon service tillbaka!

Jan Holmqvist
MARIEFRED
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forslund Uppdatera csx60 Navigering 2
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.