Uppblåsbar kanot?

Hej!

Har någon koll på var man får tag på en BRA uppblåsbar kanot? Skulle gärna ha en som man kan packa med enkelt i bilen och blåsa upp innan man ska ut och paddla. Dock ska den vara tålig. Några förslag?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kan helt klar rekommenda Gumotex Palava, Har använd den en hel del och tål mycket stryk. Ingen dålig lösning. Själv är jag mer nyfiken på en Bergans Ally då den mer är som en "riktig" kanot.

Jag har en Ally. Går lätt in i bilen men väger sina modiga 15 kg. Blir å andra sidan en "riktig" kanot, mycket robust och med stor lastförmåga.

Hej!

Har någon koll på var man får tag på en BRA uppblåsbar kanot? Skulle gärna ha en som man kan packa med enkelt i bilen och blåsa upp innan man ska ut och paddla. Dock ska den vara tålig. Några förslag?

Du har inte funderat på en faltkajak i detta sammanhang? Polska Wayland har en egen budgetserie (till öststatspriser) och tillverkar sedan något år Kleppers modeller på licens (till västeuropeiska priser):

http://waylandkayaks.co.uk/ (engelska åf)

http://www.klepper.com

Sedan finns fina Folbot också:

http://www.folbot.com/

/Mats (som paddlar Klepper Aerius I och II)

Jag hade en Ally men tyckte att monteringen blev för "meckig" så jag sökte nåt enklare och bytte till Gumotex Palava. En otrolig skillnad när det bara är att pumpa upp den, det går på ca: 10 minuter. Lika så när den skall fällas ihop, släpp ut luften och rulla, stoppa ner den i säcken så är det klart.
Nu är det ju viss skillnad på kanot och gummibåt både när det gäller lastförmåga och gång i vattnet, men har man inte bråttom eller ska vara ute med 200 kilos packning så kan jag bara säga att jag är nöjd med mitt byte.

Har också skaffat en Gumotex Palava. Bara testat en kortare tur på Väddö kanal, men det verkar lovande. Planerar diverse turer för sommaren inkl. Rogen och sen blir den rätt smidig att ta med i segelbåten m.m. Första turen använde vi kajakpaddlar men jag har köpt enkelpaddlar i trä nu. Den är inte alls kursstabil och rätt trög men säkert stryktålig och i skyddade vatten/medström blir det nog bra

BijTvBECUAAJCiE.jpg:large

Det är rejäla ventiler där man bara trycker in en "knapp" i mitten efter att ha tagit bort skyddslocket så rusar luften ut självmant. Sista som återstår är lätt att få ut när man rullar ihop båten. Säcken är ganska lagom stor. Jag har tagit bort sätena innan packning. Får även plats pump och diverse småplock i säcken, och sen kan man enkelt fästa paddlar utanpå

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips