Unna Raita stugan

Några bilder...

Jag har lagt in några bilder från UnnaRäitavagge på mitt fotoalbum som illustration till ovanstående inlägg
 

avslutad210712

Gäst
Re: Vinterled?

Dan_J; sa:
Hej, hur ser det ut från Unna Räitastugan österut utför kanten under vintertid? Går det att köra hundsläde utför där med någon säkerhet då?

MVH, Dan

Jag skulle inte försöka men se gärna Hans P's fotoalbum.
 
Bump

Nu bumpar jag den här gamla tråden.

Planerar att gå genom Unna Raeiddavagi förbi Unna Räitasstugan, Går in från Vistas i öster och fortsätter ner mot Sälka i Stuor Reaiddavaggi.

Undrar hur det ser ut med tältplatser i området kring Unna Räitastugan, finns det några uppröjda?
Var är bäst att tälta? Öster eller väster om stugan?

Mvh
j
 
Det finns några röjda invid själva stugan (se bild), men annars är det mest bara sten. Då är det kanske bättre att söka plats öster om klippväggen, där det finns gräspartier. Men varför inte helt enkelt sova i stugan? :)

 
...
Men varför inte helt enkelt sova i stugan? :)

Kanske för att stugan är en nödstuga... det är väl inte OK att använda dem som boende...
Jag har själv kommit dit i dåligt väder och inte kunnat gå in för att ett gäng hade bosatt sej i den. De gick utan tält och verkade räkna med att alla stugor var OK att sova i för just dem.

/M
 
Kanske för att stugan är en nödstuga... det är väl inte OK att använda dem som boende...
Jag har själv kommit dit i dåligt väder och inte kunnat gå in för att ett gäng hade bosatt sej i den. De gick utan tält och verkade räkna med att alla stugor var OK att sova i för just dem.

Stugan är visserligen av samma fysiska modell som rastskydden, men just denna och Mårmastugan ägs av STF och är avsedda för logi.
 
Öster om stugan låter lovande, så spar man uppstigningen till morgonen.
Är det vid sjön det finns lite gräs då eller?

Eftersom vi bär med oss tältet kan vi ju lika gärna använda det den natten också, om det inte är väldigt dåligt väder, någon som vet vilket skick stugan är i nu? Den har väl varit lite nedgången förr ?

Är det föresten Unna Räitastugan som det sägs spöka i? Eller är det bara ett gammalt pr-trick från STF? ;)

Tack för bilderna fafner!
 
Öster om stugan låter lovande, så spar man uppstigningen till morgonen.
Är det vid sjön det finns lite gräs då eller?

Jag var aldrig fram till sjön själv, utan det område jag syftade på ligger nedan/öster om den markerade 1120-klacken. Jag vill dock minnas att där var rätt blött även framme i september. Det blir gräsigare ju längre österut i dalen man kommer, men då ökar i gengäld V-formen. Kring glaciärbäcken (som kan vara ett hinder, men även ståtar med ett imponerande vattenfall och ofta en snöbrygga) är det dock flackare.

Eftersom vi bär med oss tältet kan vi ju lika gärna använda det den natten också, om det inte är väldigt dåligt väder, någon som vet vilket skick stugan är i nu? Den har väl varit lite nedgången förr ?

Visst är den nedgången, men det har även gjorts smärre försök till reparationer. Kort sagt: sliten och dragig, men läget brukar uppväga det hela. :)

Är det föresten Unna Räitastugan som det sägs spöka i? Eller är det bara ett gammalt pr-trick från STF? ;)

Har inte hört detta förut, men däremot i samband med Fältjägarstugan.
 
Tältplatser (grusplättar) finns som sagt röjda kort ifrån stugan; räkna inte med någon större komfort. Stugan är avsedd för övernattning så om den inte är upptagen sover ni givetvis i den.

Anmarschen via Stuor Räitavagge - Unna Räitavagge är inte svår, men korta partier är stenlandskap med bumlingar stora som microugnar - var försiktig.
 
Jag var aldrig fram till sjön själv, utan det område jag syftade på ligger nedan/öster om den markerade 1120-klacken. Jag vill dock minnas att där var rätt blött även framme i september. Det blir gräsigare ju längre österut i dalen man kommer, men då ökar i gengäld V-formen. Kring glaciärbäcken (som kan vara ett hinder, men även ståtar med ett imponerande vattenfall och ofta en snöbrygga) är det dock flackare.

Tältplatser (grusplättar) finns som sagt röjda kort ifrån stugan; räkna inte med någon större komfort. Stugan är avsedd för övernattning så om den inte är upptagen sover ni givetvis i den.

Det verkar ju inte vara helt omöjligt att hitta någonstans att slå upp tältet om det krävs, så det löser sig säkert. Ska gå under högsäsong så jag räknar nästan med att det är fler som tänker övernatta i närheten av stugan. Men står den ledig är det givetvis förstaval. Dalen verkar lika fin som alla säger och jag ser mycket fram emot att besöka den. Tack för all hjälp!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
camlun Unna Räitastugan Fjällvandring 13
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.