Unna Räitastugan

Besök påsken -10

Hej

Jag och två kompisar hade planerat att gå Unna Räitasdalen mot Nallo under vår påsktur i år. Trötthet och den sena timmen gjorde dock att vi knoppade i Unna Räitasstugan istället. Att få plats fyra personer skulle inte jag tycka är några problem, vi var som sagt tre, och det var inga problem att sova två på en brits.

Stugan såg väl ut ungefär som på fotona. Det finns lite köksutrustning, samt några liggunderlag och några filtar. I påskas fanns det också, lyckligtvis, ved till kaminen. Vi upptäckte dock att taket läckte som ett såll när vi eldat ett tag och värmen tempen började stiga i stugan. Dassetm har som man ser på bilderna, sett bättre dagar.

Tre-passleden har jag hört sägas ska vara fin. Vi gick vidare via Reaiddáglaciären mot Kungsleden. Det var en fin tur.

Hoppas er tur blir lika fin!
//Mattias

Det finns en hel del liknande stugor med "öppna" dörrar i fjällen, de är inte bara en möjlighet för turister att bo inomhus under en tur, utan desto viktigare en livräddare om något går fel under en mindre förlåtande årstid än sommaren! Så enligt mitt tyckande och tänk borde de ha stöd från det offentliga också. Det är valår i år, sparka på er politiker om detta....

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips