Unna eller Akto?

Joakim

Gäst
Jag funderar på att köpa ett enmanstält och är intresserad av Hillebergs Unna eller Akto. Av katalogen framgår att Akto är lättare, har absid, men kräver markpinnar. Unna är tyngre, saknar absid, men är i gengäld självstagande.
Jag skall använda tältet till olika typer av aktiviteter (vandring, paddling, resor mm) och skulle gärna vilja ta del av andras praktiska erfarenheter av tälten.

Joakim

Unna - med absid!

Hej,

Jag har använt båda modellerna:

- Unna har trevligare innertält (större), som man kan röra sig i utan att hela tiden stryka mot tältväggarna (bra vid kondens). Tältet är också mycket vädertåligt. Unna saknar dock absid vilket är trist vid busväder - dels är det lite krångligare att ta sig in i tältet utan att blöta ner insidan, dels är det svårare att laga mat.

- Akto är lättare att förvara utrustning i eftersom det har absid. Matkagning i skydd av absiden går också ganska bra. Akto väger ca 600 gr mindre än Unna. Akto har däremot mer kondensproblem än Unna och känns lite trångt i innertältet.

Enligt Hilleberg kommer det snart att släppas en modell av Unna som har en liten absid - om jag köpte idag så skulle det bli den modellen.

IMO,

Johan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips