Underställ med lång passform?

Hej!

Jag är på jakt efter ett merino-underställ för oss som är lite längre, är det någon som har några tips/erfarenheter?

Är 188cm lång och väger ca. 75kg och så här långt har jag inte hittat ett enda underställ som sitter bra kroppsformsmässigt samtidigt som det har tillräckligt långa ärmar och ryggslut. Det känns ju helt bisarrt att hela frilufsbranschen skulle anpass sina modeller efter korta och rultiga personer, sist jag tittade in på en fjällstation var inte detta det huvudsakliga klientelet...

Med fortsatt hopp!
/Staffan

Jag är 196 cm i strumplästen och har några helt fantastiska underställ;

Mitt varmaste underställ:
Woolpower
(motsvarande byxor finns också)

Mitt favoritunderställ:
Aclima
(motsvarande byxor finns också)

Icebreaker Merino har ett lite tunnare underställ som passar bra i sovsäcken.

Jag kan hålla med om att det inte är helt enkelt att hitta rätt storlekar. Men min erfarenhet är att nätbutiker har bättre sortering än vanliga butiker när det gäller större storlekar för både skor och kläder.

Sök och du skall finna!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag älskar woolpower när det kommer till långtröjor och långkallingar.

När det kommer till t-shirts så föredrar jag Smartwool.

Strumpor gäller Lundhags för min del.

Icebreaker gillar jag inte, för kort sydda m.m, har ganska lång överkropp.

Har samma problem med underställ köpte ett på lidel för cykling dock ej merinoull men det var väldigt elasiskt och det gled inte isär på ryggen när jag paddlade förra helgen

Underställ

Bra och snabba svar!

Det är så att jag förra veckan köpte(för utprovning) Smartwool's Micro-set, alltså 150 grams merino. Väldigt rätt tjocklek på materialet, men väldigt dålig passform, för mig iallafall.

Ska kolla in Woolpower-setet. Hur varmt är det egentligen? Jag har redan ett Ullmax-ställ som är väldigt tjockt, bra när man hänger i lägret på vinterturer och så, men alldeles för varmt så fort man rör på sig.

Icebreaker verkar ju också ganska bra, men av vad jag ser på bilderna så verkar det också vara normalkort och rakt skuret? Det jag helst skulle vilja ha är ju ett ställ som går ner i princip till baksida lår, men det kanske bara är önskedrömmar...

/

Bra och snabba svar!

Det är så att jag förra veckan köpte(för utprovning) Smartwool's Micro-set, alltså 150 grams merino. Väldigt rätt tjocklek på materialet, men väldigt dålig passform, för mig iallafall.

Ska kolla in Woolpower-setet. Hur varmt är det egentligen? Jag har redan ett Ullmax-ställ som är väldigt tjockt, bra när man hänger i lägret på vinterturer och så, men alldeles för varmt så fort man rör på sig.

Icebreaker verkar ju också ganska bra, men av vad jag ser på bilderna så verkar det också vara normalkort och rakt skuret? Det jag helst skulle vilja ha är ju ett ställ som går ner i princip till baksida lår, men det kanske bara är önskedrömmar...

/

Woolpowers går ner över rumpan.

Woolpower har lite olika Lite, 150g, 200g, 400g och 600g

Bara att välja, själv har jag lite 200 samt 400 då kan jag kombinera hur jag vill och även om det behövs kan jag ha två tröjor m.m

Det finns merinounderställströjor från Bergans som jag upplever är längre i passformen. Jag har deras 150grams ziptröja & underdel och är jättenöjd. Soleie heter den. De hade även tjockare.
Icebreaker och Smartwool underställströja upplever jag är för korta i kroppen, om man vill få ned dem innanför byxlinningen. Jag är dock inte lika lång som du.

Woolpower 200grams ziptröja är superbra, men den använder jag som mellanlager utanpå underställ eller tshirt, då den är frottestickad och varm. Passformen är tight men stretchig, lång i kroppen, längre baktill. Rekommenderas varmt!

Resultat

Efter utprovning av Woolpowerstället(200g) kom jag fram till att det sitter väldigt bra, något bylsigt kanske, men med utmärkt längd i både ärmar, ben och ner över höfterna. Den frotteiga materialtexturen(inåt) kändes lite märklig, men det är väl bara en vanesak.

Dock var det i 200-gramsutförandet lite för tjockt för mitt tänkta ändamål. Men det känns som ett perfekt val för den som mest tänkt mysa runt på en fjällstation med det.

Efter detta beställde jag och provade Devold Breeze Setet i 150-grams ren merino. Långkalsongerna satt väldigt bra och var i princip perfekta i materialkänslan, så de behöll jag. Tröjan däremot var rejält kort och bred i storlek medium, tyvärr.

Fortsätter letandet efter en överdel...

/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips