Underhålla kapell till Segabadenpulka

En bekant till mig har köpt en gammal Segebadenpulka. Den är i fint skick, har nog mest stått. Har inhämtat på Segabadens sajt hur man ska förfara när man tjärar pulkan, men det står inget om kapellet.

Hoppas nån vet svar på följande. Annars kan vi ju ringa dem, men folk här brukar komma med bra tips så...

Är väven ren boumullscanvas eller blandmateterial?
Kan den tvättas? Hur?
Bör den impregneras? Med vad? Gissar på vax.

Om det spelar roll tror jag pulkan är några decennier, men inte jättegammal. Läste på sajten att de numera bara gör kapell med öglor och hakar, och det är ett sådant kapell. Misstänker att äldre modeller hade nåt annat system.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej.
Det finns t ex kapellimpregnering för båtbruk som fungerar fint enl min egen erfarenhet. Den som tagit över varumärket säljer renoveringssatser med nya kapell och nitar mm för montering i pulkan.

Thure

Ja, linne skulle det kanske kunna vara också. Tack för info om impregnering. Kapellet är jättefint, så det behöver inte bytas. Bara bevaras.

Grämer mig storligen att jag inte kom över pulkan först. Inte för att jag åker skidor, men jag ska skaffa hund så småningom och pulkan är en liten nätt modell som även en inte så stor hund lätt skulle kunna dra. Den väcker mitt habegär och priset var rätt, 700 spänn.

Är du i Bohuslän någon gång kan du kanske köpa min. Har en gammal men hel, som jag inte har så stor användning av här.

Tack, men jag rör mig inte så långt tyvärr. Och egentligen behöver jag ju ingen nu. Blir bara hagalen när jag ser så där fina grejer.

Finns då och då på Blocket för rimlig summa. Jag har glasfibervarianten av barnpulkan som vår hund får dra.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips