Underburn i FireMaple FMS-116T

Hej,

Har under nästan hela mitt vuxna friluftsliv använt olika FireMaple gaskök. Trotjänaren är FireMaple FMS-117T som nog använts nära 90 dagar i fält. Sen två år tillbaka har jag en FMS-116T som använts på mer solobetonade vandringar -- dock tycker jag att den väldigt lätt hamnar i underburn -- enda sättet att undvika verkar vara att köra maxblås men då är det svårt laga mat annat än att koka vatten. Ni andra som har erfarenhet av detta kök -- är mitt ex ett måndagsex eller är denna brännare helt enkelt sämre än andra FireMaple?

Äger bägge varianterna och har använt dem i 15+ år, och jag "lagar mat" just på en minimal sjud-låga. De senaste 7-8 åren nästan bara den toppmonterade, men bägge funkar fortfarande perfekt, trots att den enda "vård" jag ger dem är att skydda dem för smuts, damm och smågrus. Har du testat att rengöra din?

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Ok, låter som att det är mitt ex det är fel på. Gällande rengöring så vill jag minnas att den har varit sådan här nästa från början -- men skadar ju inte att försöka rengöra den.

Har du provat med olika gaspatroner?

Finns ju problem med t ex Albanienproducerade Biltema-kartuscher enligt andra trådar.

Thure

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.