Umasjö - Tärnasjön norra

Hej! Jag skapar härmed mitt första ämne på utsidan.

Jag och två kompisar skall i sommar vandra från Umasjö till Tärnasjöns nordvästra del. Vi undrar om det finns en led som vi kan gå eller om vi måste gå "off the treck"?

Jag har kollat runt lite på olika kartor och hemsidor samt tittat på Google Earth, men jag har blandat ihop Syterskalet med Jirejaure som ligger betydligt mycket mer norrut än Syterskalet.

Vi vill alltså gå från Umasjö, via Jirejaure till Glimmerstugan och sedan ner till Tärnasjön. Går detta!?
Stämmer det att Glimmerstugan ligger här: http://mapcarta.com/17769462

När jag tittar efter lite mer på internet så är tydligen Jerisjokk vid Tärnasjön vårt mål. Är Jerisjokk själva vattendraget ner för sluttningen eller vad är Jerisjokk?

Tack för hjälpen på förhand Mvh en konfunderad man.
 
Enligt fjällkartan finns det markerad sommarled fram till Jirestugan som ligger i sydvästra änden av Jijrajávrrie och därefter en gångstig fram till Deärnnájávrrie (Tärnasjön).

Glimmerstugan ligger norr om markeringen på din kartlänk. Till vänster om en bäck går det att urskilja två byggnader. Enligt fjällkartan går inte stigen precis förbi stugan, utan den verkar snarare passera där stugan är markerad på din kartlänk.

Enligt fjällkartan heter bäcken i sluttningen ned mot sjön Jijrajuhka, och jag misstänker att den bäcken även kallas Jerisjokk.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Om du skaffar dig en riktig fjällkarta (AC2) så får du alla svar.
Jag har inte gått där själv men enligt kartan är det markerad sommarled fram till Jirestugan därefter är det en stig (som kanske inte är rösad) längs sjön som enligt senaste stavningen heter Jijrajávrrie. Glimmerstugan ligger en bit upp på sluttningen på andra sidan jokken ett par kilometer öster om sjön. Stigen forrtsätter sedan längs Jijrajuhka ner till Tärnasjön.
Har ni tänkt få båtskjuts därifrån till Tärnasjöstugan eller vart tar ni vägen sen?
 
Enligt fjällkartan finns det markerad sommarled fram till Jirestugan som ligger i sydvästra änden av Jijrajávrrie och därefter en gångstig fram till Deärnnájávrrie (Tärnasjön).

Glimmerstugan ligger norr om markeringen på din kartlänk. Till vänster om en bäck går det att urskilja två byggnader. Enligt fjällkartan går inte stigen precis förbi stugan, utan den verkar snarare passera där stugan är markerad på din kartlänk.

Enligt fjällkartan heter bäcken i sluttningen ned mot sjön Jijrajuhka, och jag misstänker att den bäcken även kallas Jerisjokk.

Om du skaffar dig en riktig fjällkarta (AC2) så får du alla svar.
Jag har inte gått där själv men enligt kartan är det markerad sommarled fram till Jirestugan därefter är det en stig (som kanske inte är rösad) längs sjön som enligt senaste stavningen heter Jijrajávrrie. Glimmerstugan ligger en bit upp på sluttningen på andra sidan jokken ett par kilometer öster om sjön. Stigen forrtsätter sedan längs Jijrajuhka ner till Tärnasjön.
Har ni tänkt få båtskjuts därifrån till Tärnasjöstugan eller vart tar ni vägen sen?

Diminuendo: Tack för din mycket vänliga information, mycket bra. Nu känner jag mig mycket mer säker på vart det är jag skall vandra. Tack!

tore: Och du tore, tack för din information och vad kartan heter! Jag är så usel på datorer så jag har sökt flera månader efter den kartan! Äntligen är den min!

Kul att du frågade om vart vi skall ta vägen efter att vi nått Tärnjasjön. Då skall jag berätta för dig att Tärnasjön är vårt mål! Vi skall bosätta oss vid Tärnasjöns nordvästra del i en skogsdunge nära sjön och målet är att stanna kvar där helst hela sommaren ända tills mitten av september.
 
I mitt album finns två bilder på och från Glimmerstugan ("Gissa position 1" och "Gissa position 2"). I Gissa position 1 skymtas stugan som en grå fläck en bit upp i den solbelysta sluttningen.
 
Glimmerstugan...

Är en trevlig stuga där jag tillbringat några dagar både sommar som vinter. Dock emellanåt dåligt med ved. Fick en kamrat i området att ta med en säck med skoter när vi gjorde en sväng runt storfjället för några år sen. Ligger som sagt på östra sidan av dalgången en bit upp men står relativt fritt.
Det finns rätt mycket stigar på båda sidorna av dalgången och det är relativt lättgånget så du lär knappast ha några problem att ta dig dit från Umasjö. Men en bra uppdaterad fjällkarta är ett bra råd.

Annars är ett bra tips de extremt vackra partierna som ligger norr om Glimmerstugan - om ni tänker parkera i området en längre tid.

Vänligen//Dag
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tack för informationen Dag.

Fjällkarta är nu beställd och borde komma innan Tisdag nästa vecka. Vi har tänkt att vara vid området en längre tid och området norröver skall givetvis utforskas!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.