Ullfrotté från olika tillverkare...

Det har uppkommit flera producenter av ullfrotté de senaste åren. Vissa saluför sina plagg till halva priset i förhållande till orginalet, ex Akla.

Jag undrar om i fall någon har erfarenhet av ullfrotté från andra tillverkare? Kvalité... prisvärdhet...etc

/Joakim
 
Försvarets ullfrottéjacka (tror det är kring 60% ylle i den) är riktigt skön och den håller länge, men dragkedjan har kärvat på de två exemplar jag använt, och detta kan inte avhjälpas med stearin/likn.
 
Var i Norge förra året och där fanns Ullfrotte (inte Kklar Ullfrotte) ställ från 200 NOK. Köpte ett och har använt det rätt mycket och kvaliten är inte mycket sämre än orignalet.
 
Strykarräven; sa:
Försvarets ullfrottéjacka (tror det är kring 60% ylle i den) är riktigt skön och den håller länge,

Försvarets Värmetröja 90 tillverkas av Ullfrotté AB, så det är samma grejer.
Fördelen är dock att man kan hitta den för en bråkdel av dyrbutikspriset om man har en välsorterad överskottshandlare i närheten.
Jag köpte en sprillans till hustrun för 300 eller nåt sånt i Visby (Recon har den för 775 och Ullfrottés rek butikspris är 850).
 
Nordesjö; sa:
Jag köpte en sprillans till hustrun för 300 eller nåt sånt i Visby (Recon har den för 775 och Ullfrottés rek butikspris är 850).
OK, visste inte att det också var "riktiga" Ullfrotté. På Söders Överskottslager (http://www.militart.se/) hittar du den beg för 150 pix, ännu mer prisvärt... Mina var i gott skick när de kom. Dock är stl 5 i M90-undertröjan inte stl 5 i Ullfrottéjackan, skillnaden är enorm mellan undertröja och värmetröja.

Ullmax, www.ullmax.se, är ett annat alternativ för oss snåljåpar, har för mig att de tar 400:- (eller 500:-, minns ej) för ett helt ullfrotté-ställ.
 
Är man ute efter Försvarets värmetröja och bor i Sthlm så finns det en bod på Kungsträdgårdens Julmarknad som säljer den för 295:-, tror den fanns i de flesta storlekar. Han har även andra (nya) militärkläder och kängor.

mvh
Johan
 
Ullfrottés 400g/m2 jacka eller M90 värmetröja är ganska lätt att få till bra pris. Det jag är mest intresserad av är underställs modeller 200g/m2 eller motsvarande.

Jag kollade på GetOuts hemsida, de har tydligen haft försäljning av Ullfrotté Orginals 2:a sortering, men de kommer inte få in mer i framtiden, nu återstår bara STORA storlekar.

Av en äldre tråd att dömma verkar Ullmax vara ett bra och samtidigt mycket billigare allternativ.
 
Jag mailade Ullfrotté för nån vecka sedan och frågade ju om de hade någon outletförsäljning av 2:a handsprodukter, men de har inte svarat. Kanske får följa upp det med ett nytt mail.
 
Östersund!

Strykarräven; sa:
Jag mailade Ullfrotté för nån vecka sedan och frågade ju om de hade någon outletförsäljning av 2:a handsprodukter, men de har inte svarat. Kanske får följa upp det med ett nytt mail.

I östersund finns fabriksförsäljning av Klar Ullfotté. Andrasorteringen kostade ungefär halva ordinariepriset, men jag kunde inte återfinna skälet för att det blivit andrasortering, när jag handlade för ungefär ett år sedan. Helt ok alltså. Dock har de väl såklart inte riktigt full sortering på andra sorteringen så att säga. Jag köpte bla. en 200 g underställströja att ha som mellanlager. 400 g-tröjan kändes väl tjock.

Länk till fabriksbutiken...

http://www.ullfrotte.com/swe/asp/803.asp

/A



[Ändrat av ala 2005-12-07 kl 08:54]
 
Hedin; sa:
Är man ute efter Försvarets värmetröja och bor i Sthlm så finns det en bod på Kungsträdgårdens Julmarknad som säljer den för 295:-, tror den fanns i de flesta storlekar. Han har även andra (nya) militärkläder och kängor.

Tack för det tipset - dit måste jag gå och prylspana!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.