Ucpa havskajak i Sormiou

jag och en vän tänkte åka till Sormiou i Frankrike med UCPA och paddla havskajak. Någon som varit där och kan ge tips på hur man bäst tar sig dit från Göteborg. Verkar lite bökigt med alla tider man måste passa. Som sagt alla tips mottages
cheers

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kul att ni tänker åka till Sormiou! Var där och paddlade havskajak förra året och det var en helt fantastisk upplevelse.

Som sagts så är nog bästa alternativet flyg till Marseille. Vi tog dock flyget till Nice och hade hyrbil som vi först turistade med ett par dagar innan vi tog oss till Sormiou och hade bilen ståendes där hela veckan. Ett annat alternativ som några använde sig av var att åka tåg hela vägen från Sverige och tillbaks, tror det var med InterRailkort.

Nu var det ett antal år sedan jag var där, men det verkar fungera på samma sätt nu. Ta dig till Marseille (flyg eller tåg, goda tågförbindelser till diverse ställen i Frankrike om du hittar billigt flyg till annan ort). Sedan är det väl enklast att följa instruktionerna på UCPAs svenska hemsida och ta rätt buss ut till stället där UCPA möter upp med minibuss. Kolla busstiderna på plats bara så du inte råkar ut för samma sak som jag. Bodde på ett vandrarhem (tror det var Marseille - Bonneveine) och hade kollat på busstider därifrån men inte tänkt på att det var en söndag jag skulle åka så det var fel tider. Jag fick gå till samlingspunkten för transfern, det gick bra men var lite stressigt...

Underbart ställe förresten kan varmt rekommendera det!

Från tågstationen. Ta metron till Castellane. Där tar ni buss 23 till slutstation.

Bra, men utsatt, paddling. Ingen skärgård som i Sverige. Varit där och klättrat. Mysigt, men man tröttnar efter ett tag på sand mellan tårna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips