UCPA alpinism

Har gått deras nybörjarkurs i alpinism den var helt ok. Generellt så var säkerheten något lägre än på en guidad tur eller svensk kurs. Bla använde man repsnöre med dubbel fiskarknut som "cowtail". En av mina kamrater var inte uppmärksam på att knuten hade extremt korta ändar 2 - 3mm kunde gått riktigt illa, detta förhållande uppmärksammades av mig men guiden verkade inte ta det på allvar, varpå jag knöt om knuten åt min kamrat.

Vidare så riggade guiden en "dödens triangel" med tre isskruvar när vi skulle prova att klättra upp ur en glaciärspricka, knappast modern kunskap.

Det var de två mer allvarliga incidenterna, vidare så var det en rad små incidenter av mindre allvarlig karraktär.

Vår guide var lite äldre och en jävel på att lära ut stegjärnsteknik, så om man tänker själv och gärna har klättrat lite tidigare är det inga problem.

Socialt etc var kursen trevlig och kursupplägget var bra, hyggligt tempo. Som alltid är det lite slumpen som avgör vilken instrukör man får och hur bra han är.

/Johan
 
Mt Blanc med ucpa

Var nere i Argientere för några år sedan och besteg bla Mt Blanc, känner igen mej i det någon (kom ej ihåg vilken) skrev) tidigare som svar i tråden. Var också den enda icke fransktalande i min grupp, guiden talade mest franska men hyggliga medklättrare översatte det mesta... Kändes hyffsat bra, men det hade inte varit fel om guiden kunde pratat lite mer engelska. Ur säkerhetssynpunkt kändes det dock ok.
Hoppas ni får kul där nere är själv sugen på att dra ner en sväng igen i sommar!
 
Jag var också i Argentiere förrförra året, på klätterkurs. Hade inte riktigt klart för mig att det var så få svenskar/icke-fransmän där på sommaren (jämfört med vintern), men det gick bra. Guiden pratade hyfsad engelska, men som de andra skrev så missar man många förklaringar och anekdoter. Efter tio minuter på franska blev det "do like this!" till mig...

Annars kändes det tryggt och säkert, fast jag borde nog varit smart nog att plugga på både engelska och franska ord för utrustningssaker och uttryck som "jag klättrar". Det kommer förenkla om du har fått in det i ryggmärgen, tror att svenska ucpa höll på att skriva ihop det då så fråga dem, i engelska förare/turbeskrivningar över franska Alperna brukar det också finnas med.

En observation till: har känslan av att de franska guidernas attityd är lite mer "jag skall se till att de kommer upp till toppen" etc, medans svenska mer försöker lära ut teknikerna och "tänket", men det kanske var något jag missade iochmed språket.

Utrustningen tycker jag var helt ok! Kängor var det enda jag tog med för anmarscher, men det fanns det också. Jag tog inte ens med klätterskor, eftersom mina tajta skor inte funkar så bra när man behöver behålla dem på 6 timmar i sträck... plus att man kan ju slita på deras utrustning lite :)

Lycka till, ha det så kul!
 
ucpa på fransk

Efter lite trassel i bokningen så är nu siktet inställt på Argentiere och alpinistkursen som startar på söndag! Spänd förväntan på hur väl man kan klara sig med i stort sett obefintliga franskkunskaper. :D Vad tyckte ni som gått den tidigare i sommar? Några bra sista-minuten tips? Do's and don'ts? Tack på förhand!

Erika
 
Rapportera

Rapportera gärna du också hur det gick. Jag är sugen på att gå kursen nästa sommar och är en asocial fegklättrare som inte kan franska. Info och tips om hur man klarar sig som sådan mottages tacksamt.
 
Rapportera gärna du också hur det gick. Jag är sugen på att gå kursen nästa sommar och är en asocial fegklättrare som inte kan franska. Info och tips om hur man klarar sig som sådan mottages tacksamt.

*skratt* Jag kom hem i lördags efter två veckor i Argentiére, först nybörjarkursen i alpinism och sedan fortsättningskursen. Min franska är tämligen obefintlig, men första veckan var vi fyra i gruppen, alla svenskar (varav en talade franska), så då var det engelska som gällde med guiden.

Andra veckan var jag ensam svensk där de övriga fyra var franska...sedan tillslöt två nepaleser som gick med gruppen för att lära sig guideyrket (de skulle bli certifierade UIGM-guider nästa år). Andra veckan var det, som beskrivts, tio minuter franska och sedan "Do like this!" alternativt "Follow me!", då jag klättrade med guiden!;)

Det viktiga är att man säger till från början att man inte talar franska (även om man som jag förstod allt mer ju längre veckan led) och ber om tydliggörande om det är några tveksamheter, då det ju bör hållas i åtanke att det finns vissa risker med det man håller på med.

Överlag är jag väldigt nöjd med mina två veckor och känner att jag har lärt mig otroligt mycket! Enda egentliga kritiken är frukosten på centret, som är lite väl kontinental...

Mvh Christian

PS. Erikaa postade förra året...;)
 
Alpinism kurs

Mitt förslag är att göra alpimism kurs med ett annat guideföretag. Kan rekommendera både introductions kurs och fortsättningskurs med företaget Mountain Spirit, Chamonix:
http://www.mountain-spirit-guiding.com/alpine-intro-course.asp

Engelsk talande guider och mindre grupper än UCPA ger effektivare träning. Max 4 pers per guide gör att man kan klättra Chamonixs klassiska leder samtidigt som man tränar nya tekniker.

Ett tips bara...
 
Mitt förslag är att göra alpimism kurs med ett annat guideföretag. Kan rekommendera både introductions kurs och fortsättningskurs med företaget Mountain Spirit, Chamonix:
http://www.mountain-spirit-guiding.com/alpine-climbing-courses.asp

Engelsk talande guider och mindre grupper än UCPA ger effektivare träning. Max 4 pers per guide gör att man kan klättra Chamonixs klassiska leder samtidigt som man tränar nya tekniker.

Ett tips bara...

Ville bara meddela att addressen till denna länken har ändrats till
http://www.mountain-spirit-guiding.com/alpine-climbing-courses.asp
 
ucpa alpinism

Är det någon som har färska erfarenheter att dela med sig av UCPA alpinism kurserna som bedrivs i argentiere. Är främst intresserad av nivån på fortsättningskursen. Görs nån sorts gruppharmoniserang i början? Baserat på vad? Är bekant med ucpa-konceptet i övrigt efter några skidresor.
 
Hej!
Jag gick den alpina fortsattningskursen for ngra ar sen. Som mga tidigare inlagg antytt sa ar det definitivt ett plus att prata franska. Ja, guiderna kan engelska, men nej, inte sarsklit bra generellt sett. Om man vill komma upp pa nagon eller nagra toppar och gora fina turer sa tycker jag att UCPA ar jattebra men inte om man verkligen vill lara sej nagot. For aven om de kan engelska sa ar de inte dsa bra pa eller intresserade av att forklara. Sen har ju franska guider, ffa den aldre generationen, ett helt annat sakerhetstankande; eller avsaknad darav. Mentaliteten ar ofta typ 'you fall, you die', let's go! Fast jag tror inte att det ar direkt farligt, egentligen. (fast pa en UCPA skidresa som jag gjorde en gang, offpist, fick man bara lana tranciever, ingen sond och spade, och da kan man ju forsoka grava bast man kan med handerna om ngn skulle bli begravd.....)
Helt klart erbjuder ju andra foretag, bade med svenska och franska guider, ofta kurser som ar mkt battre, med lagre guide/klient ratio och seriosare upplagg men UCPA konkurrerar ju med sina laga priser ffa, och da tycker jag anda att deras performance ar bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fannyn Alpinism med UCPA Alpin / Bigwall 16
busnicke UCPA alpinismkurs Alpin / Bigwall 0
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
jacobster Alpinistkurs med UCPA Alpin / Bigwall 4
bushmaster84 ucpa? Alpin / Bigwall 35
Stranne Alpinismkurs med UCPA i Argentiere Alpin / Bigwall 7
SonOfTheSun Mentor i alpinism Alpin / Bigwall 3
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
E9climbing Den roliga tråden om Alpinism Alpin / Bigwall 29
abbeolin Äventyrlig Alpinism partner sökes Alpin / Bigwall 6
Polarnatt Pannlampa för alpinism Alpin / Bigwall 29
Tovo Alpinism i Chamonix v.17 Alpin / Bigwall 0
logik Nybörjarkurs i alpinism Alpin / Bigwall 11
nsidirop Medelsvår alpinism Alpin / Bigwall 44
plp Extreme Alpinism, skalplagg, dun och syntet Alpin / Bigwall 23
StefanM- Längd på isskruv för ankare vid alpinism? Alpin / Bigwall 6
trolltind Alpinism, god stil, sponsorer Alpin / Bigwall 50
chrtur Nyfiken av modern svensk alpinism? Alpin / Bigwall 43
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
realout Böcker om Alpinism för gröngölingar? Alpin / Bigwall 10
Janbanan9 Komma igång alpinism! Alpin / Bigwall 15
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1
Phillipe Bergsguide skola/alpinism kurser? Alpin / Bigwall 4
Kamelen Skitouring/alpinism i Sydamerika Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.