typ av kamerastativ på fjället

Jag har nyligen köpt en digitalkamera med rejält tilltagen zoom. Detta främst för att kunna ta bättre semesterbilder på djur och saker jag inte orkar gå fram till. :)
Jag tar ganska mycket kort för att träna upp mig inför sommaren och har insett att ett stativ kanske inte vore en dum ide.

Vad har ni fotograferande vandrare med er för stativ?

Kör med vanlig vandringsstav?
Lågviktare med bara ett ben?
Teleskopvariant som kombinerad stav/stativ?

Teleskopvariant som kombinerad stav/stativ?
Jag brukade ha en enbent teleskophistoria från Manfrotto, men den tålde inte riktigt att stötas i marken hela tiden. Efter ett par veckor hade den varit ganska lätt att fälla ihop även med spända skruvar, om det inte hade varit för de små bucklorna som uppstod lite här och där, de kompenserade rätt bra..

Numera har jag ett kvastskaft som stav istället, och i toppen är det ju möjligt att sätta dit en skruv som kamerafäste.

Stativ för makrofotografering fixar man lika lätt med någon improvisering som en sten, ryggsäcken eller liknande.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
svartöra; sa:
.....
Stativ för makrofotografering fixar man lika lätt med någon improvisering som en sten, ryggsäcken eller liknande.
Jag brukar använda ett ministativ, trefots från hama. Kommer upp en liten bit från marken, stenen, säcken och underlättar när kameran ställs ner, riggas.

Komperdell

Eftersom jag ändå behöver en vandringsstav till vadning (plus lite avlastning för knäna då och då) har jag en stav med kameragänga längst upp: http://www.komperdell.com/trekking/walking/176_2301_10.htm

Ett par gånger använde jag den för att ta kort på mig själv också (gick ensam) - jag stack bara ner den en bit i marken, så stod den stadigt nog.

Jag köpte den på någon av Naturkompaniets butiker i Göteborg.

Naturellt i naturen

Jag har gjort mig en vandringsstav i björk, denna stav har en gren som bildar en klyka som passar perfekt att vila objektivet i. Jag släpar en digital systemkamera med mig i fjällen, tung och bökig men resultatet väl hemkommen betalar allt.

Björksatven är dessutom varm och skön att hålla i, även i regn, rusk och köld.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips