Typ av cykel - Från Sverige till Kina

Någon rekommenderade bockstyre. För en som i pricip aldrig har provat bockstyre låter det konstigt eftersom det verkar mer ansträngande att sitta så mycket framåtlutad under långa perioder utan tävlingshets. Har istället sett långfärdscyklar som har uppåtvinklade bare-hands för en rakare ställning som jag själv tycker verkar som ett mer användbart alternativ.

Vad gäller?

Jag cyklar mycket landsvägscykling med en cykelklubb och har två st. racercyklar. Eftersom jag även cyklar mycket långfärd bestämde jag mig i våras för att slå på stort och köpa mig en riktig touringcykel. Efter mycket funderande fram och tillbaka kring valet av styre valde jag att satsa på bockstyre och nu när jag fått cykeln kan jag bara säga att det blev perfekt.

Det är förvisso bockstyre på både mina racercyklar och min långfärdscykel (Thorn Sherpa) men det är en väldig skillnad på hur dessa styren är placerade. När jag går ner i bocken på racern sitter jag väldigt framåtlutad medan jag på touringcykeln sitter mer avslappnat. På touringcykeln sitter bockstyret både högre upp och närmare än vad det gör på racern. På touringcykeln sitter jag lika mycket framåtlutad som på min hybrid och cykeln är mycket välbalanserad och lätt att hantera i tuffare terräng. Jag tror inte du behöver vara orolig för att välja bockstyre till din touringcykel.

Jag har liksom Joakim nyligen köpt en touringcykel. Det blev en med bockstyre o jag håller med Joakims kommentar. Det är en helt annan typ av bockstyre än på racer (nu handlar mina racererfarenheter mest om att kolla o prova, o jag har bara cyklat några längre sträckor på en enda cykel (som jag dessutom lånat av Joakim, så urvalet o provade cyklar i våra två inlägg är kanske inte så himla stort)

Till min semester den här gången har jag dock valt rakt styre eftrersom jag inte riktigt vet och inte har haft tid att undersöka hur det blir med bockstyre o packning. Men det ska bli skönt att komma hem sen o kunna montera bockstyret igen. Det blir ju en så himla cool cykel dessutom. Dessutom tycker jag att det är lite enklare att bromsa med det raka styret, o jag inbillar mig att det kan bli enklare att skjuta cyklen uppför riktigt branta backar.

Lycka till m valet!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
mekaniska skivbromsar

Jag tror att mekaniska skivbromsar är bättre hydrauliska på långresor. jag tänker att det kan vara problematiskt att serva och laga hydrauliska bromsar i vissa länder.

Och vad gör man om slangen går sönder långt ifrån en verkstad? Nej, mekaniska är lättare att laga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips