twintop

Jag går i tankar på att köpa nya skidor och har funderat på ett par med twintop.
Jag räknar med att jag kommer åka typ 2/5 hopp och sånt.
Därför vill man ju gärna att de ska fungera bra annars också.
hur är de att åka offpist i.
För-nackdelar.
 
Twintip

Antar att du menar twintip.

Den enda nackdelen med ett par twintip är att åkytan blir lite kortare. Annars är det ingen större skillnad. Rent genrellt är dock dessa typ av skidor rätt mjuka så det kan vara nåt att tänka på om man är stor och tung. Andra fördelar, det går att åka baklänges. Off-pist funkar dom ungefär som ett par vanliga lagg. Tippen bak är enbart en fördel där. Gör det lite lättare att komma ur svängen och man undviker att skidan gräver ner sig.
 
Twin-tip

Jag kör på ett par Dynastar Candid T.180 och är väldigt nöjd med dem. De funkar mycket bra som telisskidor såväl i som utanför pisten, de skall dock inte jämföras med renodlade pist- eller freerideskidor. Dom är ju trots allt byggda för att hoppa med. Men att twin-tip skidan i regel är en mycket mjukare skida gör den hyffsad att åka på i pist. Off-pist är är skidans form till fördel, men de är inte särskilt fartstabila.

När det gäller bindningar bör du välja en som är ganska hård! En bindning som är "fladdrig" gör att du har skidor som lever sitt eget liv i rotationernai hoppen. Jag valde att montera G3 Targa bindning på mina.

Mina skidor är till salu (priset i annonsen på Utsidan är utan bindning), hör av dig om du är intresserad!
 
Twintip

Jag vet inte hur många gånger jag har svarat på detta men nu kommer det igen!
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15842&pagenumber=2
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10564

Jag har ett par Rossignol PowAir vilka är byggda på samma sätt som Viperskidan (slalomskidan) och därför mycket hårdare än tex K2 Enemy eller Rossis nya Scratch vilka passar bättre i pipen/puckeln än att carva med.

Twin tip är bra i branta rännor då du kan åka lite baklängges med dem, sen börjar ju de mesta skidorna för friåkning ha mer eller mindre twin tip.

Sen har jag ett par Völkl G4 med en liten twin tip och de är definitivt inte mjuka, sen finns ju V-Explosive för hårdingarna.
 
Twin-tip

Numera tycker jag att man kan se två typer av Twin-tip skidor, till skillnad när idén kom. En typ som är mjukare och mera anpassad till Fun-parken (vilken jag syftade på i mitt förra inlägg) och en variant som är fetare och funkar bättre utanför pisten. Bägge funkar på bägge platserna, men man kan ju välja skida efter vad man vill syssla mest med. En fet Twin-tip som Dynastar Little Big Fat är ju inte så där jättekul i en hård försäsongspist, åtminstone inte i mitt tycke.

Många freerideskidor har en mindre uppböjning bak, men jag skulle inte kalla Völkl Vertigo G4 för en Twin-tip skida...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.