Tvätta flytväst bäst?

Hej
Var ute och paddlade ngr mil på Vänern idag i vänligt väder och vind och skön sol. Blev som vanligt vid denna vädertyp ganska svettig även om jag var lättklädd.
Flytvästen blir ju oftast utsatt för svett när man paddlar utan torrdräkt ( i alla fall jag) och jag brukar skölja av västen regelbundet och ibland även tvätta den i lite Y3 för att hålla den någorlunda fräsch.
Jag undrar därför hur andra paddlare gör med sina västar? Sökte efter någon tråd på Utsidan behandlade denna fråga men hittade ingen.
Lägger därför ut denna fråga hur ni underhåller era västar?

Mvh Omar

Hej,

Personligen sköljer jag av min flytväst med färskvatten efter turer i saltvatten.
Sen byter jag även väst med några års mellanrum (3-5) beroende på hur mycket jag paddlat, men jag anser också att flytvästen är en mycket viktig del av säkerhetsutrustningen och att tyget faktiskt bryts ned över tid av UV-strålning.

MVH

Pelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Torrdräkten tvättar jag för hand, allt annat med minsta möjliga ansträngning. Kapell, anorak och flytväst får då och då (motsv. en veckas aktiv paddling) åka i bykmaskinen på "skonsamma sköljningar" eller "handtvätt" -program, lite Nikwax tvättmedel vid behov för skalplaggen och vanligt tvättmedel för flytvästen. Neoprener får gå i vanligt 40 grader, 60 om jag glömt dem i bilen...

Har dessutom separata prylar för olika ändamål (långfärd vs svettmotion), alltid startklar för långfärd med ren fräsch utrustning som rengörs genast efter färden i väntan på nästa.

Testar flytvästen vid kamraträddnings och eskimåsvängsövning nån gång per säsong. Sköljer av med sötvatten. Förvarar luftigt och torrt och bortifrån UV-ljus. Tror aldrig jag använt tvättmedel.

Thure

Ta en kork klorin i 10l - en spann vatten
Knöla ned flytvästen
Lått ligga 10-20 minuter
Häll ut o vrid ur , blöttlägg i kulörtvättemdel 30 minuter
Skölj ur tills vattnet är drickvatten

Flödes schemat är , desinfektion,tvätta bort skit och det
som dog i desinfektionen och sedan skölja bort allt.

Samma sak kan man göra i badkar med tält,ryggsäckar och liknande.
Följ efter med klorin doseringen bara , säkrare än klorin är att köra
vattereningstabletter.

Dessa är dyra.

Finns dock exakt samma produkt till vrakpris ute i handelns
Kallas Poolklorering pulver tabletter - finns t.ex på Biltema

Tvättar aldrig flytvästen, sköljer av den i rinnande vatten bara om jag har paddlat i skärgården saltvatten, om jag paddlar i sötvatten såsom Mälaren hänger jag bara upp den på tork.

Sköljer i färskvatten efter turen. Jag skulle inte oroa mig för nedbrytningen pga uv-strålningen. Klättertextiler som dynema t.ex. Brukar rekommendera att bytas efter 5-6 år. Så såvida flytvästen inte ser ut att gå sönder bara för att man tittar på det har jag svårt att se något verkligt behov. Sen kanske man byter flytväst ändå, men kanske av andra anledningar.

Håller med Pelle. Skölj med vatten efter turer i saltvatten. Sen brukar västarna nästan falla i bitar efter några år.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips