Heat-Pall är ju vanligt att man använder i båtar, för att håla värmen under natten, och det är ju små utrymmen, och det har ju fungerat.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Två män hittade döda i tält i Kebnekaise
- Trådstartare avslutat103096
- Start datum
Jag kan inte förklara i detalj hur det fungerar. Den kunskapen har jag inte, men vad jag har läst är det jag berättat tidigare i tråden att minst CO bildas när köket går utan någon kastrull på. Kokar man vatten eller lagar mat bildas mer CO. Ännu mer CO bildas vid snösmältning och allra mest när man använder kastruller med värmeväxlare.Utveckla gärna detta. Jag har läst förbränningsteknik och blev nyfiken...jag kanske lär mig någonting av en uteräv.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Nu glider vi rejält OT, men ja, definitionsmässigt. En kolatom kan binda två syreatomer (eftersom den "saknar" 4 av 8 möjliga elektroner i valensskalet, medan en syreatom "saknar" två).OK, jag kan inte säga emot där. Men jag tänkte på faktumet att tobaksrök innehåller CO. Är det ofullständig förbränning där med?
Har det inte varit tillräckligt med syre så alla kolatomer kunnat få sina två syreatomer, kallar vi det "ofullständig" förbränning (som är en redoxreaktion).
Intressant. Tack.Jag kan inte förklara i detalj hur det fungerar. Den kunskapen har jag inte, men vad jag har läst är det jag berättat tidigare i tråden att minst CO bildas när köket går utan någon kastrull på. Kokar man vatten eller lagar mat bildas mer CO. Ännu mer CO bildas vid snösmältning och allra mest när man använder kastruller med värmeväxlare.
HasseQ
Temp. avstängd
Nu glider vi rejält OT, men ja, definitionsmässigt. En kolatom kan binda två syreatomer (eftersom den "saknar" 4 av 8 möjliga elektroner i valensskalet, medan en syreatom "saknar" två).
Har det inte varit tillräckligt med syre så alla kolatomer kunnat få sina två syreatomer, kallar vi det "ofullständig" förbränning (som är en redoxreaktion).
Bästa förklaringen hitills !
Så om allt funkar och det brinner lugnt och bra så får varje kolatom tag på 2 syre och bildar CO2 som rinner iväg längs golvet. Om det brinner taskigt med lite syre så får en del kolatomer bara tag på en syre, då blir det CO, som stiger uppåt och blandas med luften och kväver alla i utrymmet om inte luften ersätts mha ventilation.
Skillnaden mellan CO och CO2 är att CO väldigt lätt fastnar på den röda blodkroppen i lungornas små alveoler och man blir förgiftad. CO är giftigt, vilket redan påpekats.Bästa förklaringen hitills !
Så om allt funkar och det brinner lugnt och bra så får varje kolatom tag på 2 syre och bildar CO2 som rinner iväg längs golvet. Om det brinner taskigt med lite syre så får en del kolatomer bara tag på en syre, då blir det CO, som stiger uppåt och blandas med luften och kväver alla i utrymmet om inte luften ersätts mha ventilation.
Det spekuleras i att Gene Hackman och hans fru och hund dog av kolmonoxidförgiftning. Var det jag också tänkte imorse då jag läste att de dött, men expressen skriver att det kan bildas höga halter av kolmonoxid av dålig ventilation. Det kan väl inte stämma? måste väl till nån förbränning också?
www.expressen.se

Teorin – så dog Gene Hackman och hustrun • Dotterns ord
Gene Hackmans och hustrun Betsy Arakawas död är en gåta. TMZ rapporterar att Hollywoodikonens dotter tror att dödsorsaken kan ha varit kolmonoxidförgiftning. Enligt nya uppgifter var paret delvis mumifierade när de hittades.
Ja, det bildas ingen CO av andningen. Jag förstår inte alls vad Expressen menar. Om man är i ett helt lufttätt utrymme så minskar mängden syre i luften och mängden CO2 ökar. Men jag förstår inte vad CO skulle komma ifrån.Det spekuleras i att Gene Hackman och hans fru och hund dog av kolmonoxidförgiftning. Var det jag också tänkte imorse då jag läste att de dött, men expressen skriver att det kan bildas höga halter av kolmonoxid av dålig ventilation. Det kan väl inte stämma? måste väl till nån förbränning också?
![]()
Teorin – så dog Gene Hackman och hustrun • Dotterns ord
Gene Hackmans och hustrun Betsy Arakawas död är en gåta. TMZ rapporterar att Hollywoodikonens dotter tror att dödsorsaken kan ha varit kolmonoxidförgiftning. Enligt nya uppgifter var paret delvis mumifierade när de hittades.www.expressen.se
Har det publicerats någon officiell förklaring till denna tragiska händelse?
Obduktionen är klar, men dödsorsaken har inte offentliggjorts. Dock är inte utredningen ännu klar. Det är vad jag läst.Har det publicerats någon officiell förklaring till denna tragiska händelse?
Ifish popup-tält med tillhörande Ifish vedkamin.
Fanns lite sotbeläggning i tältet. Alla ventiler var öppna.
Vet ej vilken model men troligen en med isolering som denna.
www.moory.se
Verkar som att många haft upplevelser med dålig luft i dess typer under vintern.
Fanns lite sotbeläggning i tältet. Alla ventiler var öppna.
Vet ej vilken model men troligen en med isolering som denna.

Isolerat isfisketält / glampingtält iFish Glamp 365-8 Insulated, pop-up, för 1 - 8 personer, med 10 fönster & 2 dörrar - Moory
Isfisketält / glampingtält - ger skydd mot kyla, blåst & dåligt väder Mått: 380 (L) x 380 (B) x 200 (H) cm - passar perfekt för 8 personer Genom att vara skyddad från dåligt väder kan du förlänga din fisketur Tältet är tillverkat i 600D nylon - mycket slitstarkt & hållbart Utrustat med 2 dörrar...

Verkar som att många haft upplevelser med dålig luft i dess typer under vintern.
Liknande trådar
- Svar
- 17
- Visningar
- 8 K
- Svar
- 44
- Visningar
- 7 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar