Två män hittade döda i tält i Kebnekaise

Är det någon som är på plats på fjällstationen även fast de inte har öppnat än?
Det har väl inte varit så hårt väder på slutet, men de kan ju ha legat länge. Är det kolmonoxidförgiftning nu igen?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det var orange vädervarning torsdag-fredag förra veckan, dock är det oklart hur länge de varit ute.

Eftersom de verkar ha legat i tältet är nog kolmonoxidförgiftning troligt som övriga varit inne på.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
+ 1 på kolmonoxidförgiftning då de enligt uppgift i pressen var erfarna personer.
Det är ju alltid sorgligt när sådant här händer.
Dags för STF och andra forum att ta upp faran med CO-förgiftning för att göra tydligt att det slutar illa omman är oförsiktig.
Nu vet vi väl inte ännu vad just dessa gjort och om det ens är CO-förgiftning.
Även Utsidan.se kan göra en insats, upp med en artikel på förstasidan!
 
Oavsett orsak nu så blir jag lite nyfiken på hur kolmonoxidförgiftning går till ett tält ute på fjället? Jag förutsätter att de inte släpat med sig en kolgrill som de dragit med sig in i tältet.
 

avslutat260323

Avslutat
Oavsett orsak nu så blir jag lite nyfiken på hur kolmonoxidförgiftning går till ett tält ute på fjället? Jag förutsätter att de inte släpat med sig en kolgrill som de dragit med sig in i tältet.
Finns lite mer info om sånt i den här tråden
 
Oavsett orsak nu så blir jag lite nyfiken på hur kolmonoxidförgiftning går till ett tält ute på fjället? Jag förutsätter att de inte släpat med sig en kolgrill som de dragit med sig in i tältet.
Ofullständig förbränning kan ske på olika sätt men ett exempel är användning av kylflänsade grytor (värmeväxlare) som generar högre halt av CO vid snösmältning eller matlagning i tältet.
 
Blir det verkligen sådana mängder av ett friluftskök att det blir ett problem i ett vanligt tält? Även om man stänger ventiler så är det ju inte lufttätt direkt. Förutsatt att man inte lämnar det på går och lägger sig. Trodde att förbränningen vanligtvis är väldigt bra på köken.
 
Finns en hel del trådar om det tidigare. Vid all användning av friluftskök så bildas det CO. Mindre om man bara använder tryckkök för uppvärmning av luften. Mera om en kastrull påverkar lågan och flänsar på kastrullen ökar halterna.

Skorstenskonstruktion och god luftväling minskar halterna. Mätinstrument kan vara en strategi.

Thure
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.