Två dagars vandring i Östergötland?

Östgötaleden från Rimforsa till Ulrika

Jag kan rekommendera Östgötaleden, från Rimforsa till Ulrika. Vi gick den i helgen och det var mycket fint. Det är väldigt varierad terräng, med berg, små skogsstigar, grusvägar mm. Om man inte vill tälta så finns övernattningsmöjlighet i raststugan i Svensbo.

Det är mycket torrt ute så vattentillgången kan bli ett litet problem, men vi fick vatten vid några små gårdar på vägen, och fick samtidigt en trevlig pratstund.

Det är enkelt att ta sig till Rimforsa och det går också några bussar till och från Ulrika.
 
Re: Östgötaleden från Rimforsa till Ulrika

roble (Robert Leuchovius:
Det är enkelt att ta sig till Rimforsa och det går också några bussar till och från Ulrika.

Har funderat på att gå denna sträcka, kul att höra att den är värd det. Men hur tar man sig egentligen till eller från Ulrika med buss? Hittills har krånglet med bussar som skall förbeställas osv hindrat mig. Men det kanske är enklare än jag trott?

MVH
 
Re: Re: Östgötaleden från Rimforsa till Ulrika

MBac; sa:
roble (Robert Leuchovius:
Det är enkelt att ta sig till Rimforsa och det går också några bussar till och från Ulrika.

Har funderat på att gå denna sträcka, kul att höra att den är värd det. Men hur tar man sig egentligen till eller från Ulrika med buss? Hittills har krånglet med bussar som skall förbeställas osv hindrat mig. Men det kanske är enklare än jag trott?

MVH
Här är tidtabellen: http://www.ostgotatrafiken.se/upload/Tidtabeller/from_20050612/Nya Tidtabeller/552.pdf
I skogarna runt Ulrika är att det inte alltid är mobilteckning, ens på Telia. Man kan få prova på några olika platser och ha lite marginaler. Förr gick det att beställ några dagar innan, då kan man beställa precis innan man startar turen. Jag tycker det är enkelt.
 
Vi blev hämtade med bil i Ulrika och slapp därför passa bussen den här gången. Annars hade vi tänkt ringa och beställa buss ett par timmar innan.

Även om det går bra att ringa så går ju bussarna så pass glest att man riskerar att få vänta några timmar om man missar den buss man tänkt ta. En lösning för just den här sträckan kan ju vara att gå åt andra hållet, så att man tar bussen till Ulrika.
 
En annan variant är att inte börja/sluta i Ulrika utan i Malexander . Till/från Malex kommer man med kompletteringen, dvs ersättningstrafik med taxi från Boxholm, enligt tidtabell, två gånger per dag, kostar 36 kr om man inte har kort inom länstrafiken. Beställ plats senast dagen före hos Boxholmstaxi, 0142-502 00. Till Boxholm kommer man lätt med buss/lokaltåg.
 
Hur många dagar behövs för sträckan Malexander-Rimforsa?

Någon som har erfarenhet av sträckan Rimforsa-Kisa.
Tidsåtgång och hur den är att vandra?
 
Jag har gått Rimforsa - Kisa vilket är en fin tur alla årstider. Jag brukar ta den på två dagar. Jag räknar då in transport från Kisa till Rimforsa, buss. Jag brukar övernatta vid Ösjön i vindskyddet och går sedan etappen till Kisa dag två. Man ska kanske gå en lite längre bit dag ett men då blir det tält eller sova i det fria, dag två blir då trevligar i förhållande till längd.
Att gå sträckan med ett tuntlager snö och pannlampa är spännande och bjuder på helt andra dimentioner.

Ola A.
[Ändrat av Olaa 2005-12-15 kl 16:25]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
Jojosurf 3-dagars vandring stockholm - tips? Vandringsleder 10
fekki 3-dagars vandring kring sthlm Vandringsleder 2
UnderEnTarp 3-dagars vandring på Hålavedsleden! Vandringsleder 1
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
thomalin 3 dagars vandring Vandringsleder 22
Diabild4ever 3 dagars tur mittemellan Göteborg och Stockholm Vandringsleder 3
guldrevolt 2 dagars rundvandring, utgår från stockholm Vandringsleder 1
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
JElling 2-3 dagars vandringsled när Göteborg Vandringsleder 1
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Millow Ledtips inför 2 dagars tur i Östergötland Vandringsleder 8
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...