Nu är det naturligtvis möjligt att det både kan hända och har hänt, men jag vill nog ge vandrafjäll rätt i bedömningen att resan upp är mycket mycket farligare än lavinrisken nere i exempelvis Sarvesvagge eller Alkavagge.
Visst kan det vara klokt att hålla sig i mitten av dalgången om det tok-dumpat en massa snö. Men vad ska man göra om århundradets största lavin kommer? Är ju ungefär som att bli träffad av blixten trots att man vidtagit alla möjliga försiktighetsåtgärder.....
Det sagt, på de vinterturer jag gjort i Sarek har jag på alla turer sett spår av gamla laviner. Vissa så stora att de passerat en bra bit över det platta området nere i dalgången. Med marginal mest då vi skidade ner från Louhttolahko genom Noajdevagge. Ett vägval vi inte hade gjort om inte lavinfaran var låg! Nu är ju Noajdevagge en klassisk djupt nedskuren V-dalgång, men det fanns områden där man skidade över lavinkäglor som låg på andra lavinkäglor.
Sen får jag väl erkänna att om jag bara befinner mig på hyfsat platt mark är det ganska häftigt när det blir sådär enormt ostabil snö. Mäktigast var på en tur i Börgefjell Nasjonalpark i Norge. När vi skidade fram och kom ut på "orörda" områden så blev det som en minijordbävning och BOOOOOOOFFFFFFF ett område på typ 200-500 kvadratmeter bara satte sig. Man kunde utan vidare se hur snön sjunk ihop ett par cm på sina stället.
/ Stefan