Tursele till hunden

Inte svar på frågan, men på längre tur med hund så är det klövjeväska som gäller för oss om inte hunden är så liten att det inte är praktiskt möjligt. Dom klövj jag har använd har ring lägst bak för å sätta koppel i.
Bild 074.jpg
 
Jag använder ofta en dragsele från Björkis Hundprodukter som jag sätter fast i ett midjebälte från Non-stop.

Det är rätt skönt att slippa koppel.
 
Gelt r
Tänker du pulkadrag på vintern eller sommar? Vilken hundras, storlek, pälstyp?

Thure

Jag vill mest diskutera selar :)

Men för att det inte ska bli för brett så tänker jag på sele för långvandring på sommaren.

Helst skulle jag vilja ha en sån där skönt nördnig utsidan-tråd där man går igenom funktionen i grunden och refererar till rimliga källor samtidigt som man får ta del av folks faktiska erfarenheter. Det finns inte mycket grundligt om det här ämnet på internet, det är mest marknadsföringsmaterial. Så kom igen nu utsidan!

Använder folk dragselar eller en kompromiss mellan ergonomi och smidighet? Riktiga dragselar är ju sällan smidiga att släppa lös hunden i eller hantera lite tightare situationer. Och så vidare.

Vad använder du själv och varför då?
 
Jag använder ofta en dragsele från Björkis Hundprodukter som jag sätter fast i ett midjebälte från Non-stop.

Det är rätt skönt att slippa koppel.

Midjebälte för att slippa koppel. Super! Det har vi med men på långturer kör jag ryggsäckens midjebälte, med kopplet fäst i en ögla inte i plastspännet (såklart).

Är det en nome-sele du har? Varför just en sådan? Vad är för och nackdelarna?
Och varför just Björkis?
 
Nome-selen har bara en fästpunkt bak, och den är lätt. Passformen har också varit bra till våra hundar.

Björkis har nog att göra att deras produkter har använts av familj och vänner i mer än 30 år. Till andra hunden skaffade jag en sele från Non-stop som jag inte tyckte var lika bra, så det blev en till Björkis-sele.

Jag använder också midjebältet på säcken ibland, men även med tung säck använder jag ibland Non-stop bälte. Speciellt en av mina hundar har en tendens att dra. När han har på sig en dragsele så får han dra, och då drar han så pass mycket att det är trevligare om det görs i ett dedikerat bälte istället för i ryggsäcken.

Jag använder sele under den tid och på de ställen det är strikt koppeltvång. Mina hundar kan oftast gå lösa utan att hitta på dumheter, men väljer ändå att ha dem kopplade där jag tycker det är befogat. Det händer också att de får ha sele på sig som extra träning när de får följa med på promenader. Jag får också extra träning för framsidan av mina lår -- det blir som att gå i en väldigt lång nerförsbacke. :)
 
Dragsele på vintern framför pulka på min Samojed som avled i höstas. Vid cykling så var en kortare sele bättre. Vid vandring funkade halsband bra.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.