Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland

Tack Rickard och Daniel. Ska spana in reserapporterna på bloggen framöver.
Men jag måste säga att tack vare frånvaro om tips kring om Mellanskogsfjäll gör mig bara mer nyfiken på området :)
Så frågan är om inte det får bli sommarens premiärtur till fjällen. Vi får se.. Annars är Börgefjell ett hett alterantiv.

Hälsn/alex

Börgefjäll

Blev en tur till Börgefjäll i slutändan.
Gick in via Saksenvatnet från dammbygget sydväst om Saxån. och rundade Saksenfjället via Ranserdalen och Ranseren.
Jokkarna var lugna och uppehållsväder följde mig in i det sista.
Turen tog 4 dagar och jag uppskattade längden till runt 4-5 mil.
Tyckte det var rätt tung terräng med mycket blöta partier och mycket sten.
Saksenvatnet var en mer spännande dalgång än den vid Ranseren, det var mer intimt där.
även om Ranserdalen självklart hade sina egna kvaliteter för ögat.
Men hade jag fått göra om samma tur med erfarnheten jag har idag hade jag valt att gå in via Jetnamsvatnet.
Alltid lätt att försöka vara efterklok :)

/alex

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips