Turförslag 5-6 nätter runt kebnekaise

Dag 2 Kebnekaise fjällstation - Tarfala - Kaskasatjåkka - Tarfala (Finns det en given väg upp på Kaskasatjåkka 2076? ser ingen led upp iaf)

Dag 5 Singi - Kebnekaise fjällstation (Alternativt Singi - Sydtoppen - Fjällstationen)

Från Tarfala kan man gå flera vägar upp på Kaskasatjåkka, men vad jag skulle kalla normalvägen är att gå upp precis öster om sydöstra kaskasatjåkkaglaciären och upp till passet mellan Kaskasatjåkka och Tarfalatjåkka. Glaciären har sprickor. Att gå i stenskravlet vid sidan om är lite omständligt men tar man det lugnt är det inga problem. Från passet rakt västerut upp till toppen genom bitvis brant men inte svår terräng. Håll en bit från stupet i söder bara :)

Enkel väg från Tarfalastugan till Kaskasatjåkkatoppen tar drygt två timmar om man inte rastar för mycket, men har man gått från Kebnekaisestationen med full packning tidigare samma dag så kanske man tar det lite lugnare.

Singi-Kebnekaise är en enkel dagsetapp. Beroende på var ni tältar i Kuopervagge så är det även där möjligen en lätt etapp till Singi, så om ni är pigga kan ni nog spara ihop en del tid på den här turen. Om det blir en hel dag vet jag inte.
 
Tack för svaret. Det får ta den tid det tar då, vet inte hur länge reskamraterna kan vara borta bara. Så om jag har förstått dig rätt så ska man alltså gå vänster om Tarfalaglaciären upp mot tarfalatjåkka sen vänster över till Kaskasatjåkka? Koupervagge = Goubirvaggi? Blir snurrig av alla blandade stavningar på kartan.
 
Ser bra ut

men jag vill ge dig lite funderare.

Kaskasatjåkka är inga problem tar ca 4-5 h fram och tillbaka från Tarfala. Låt stugvärden peka ut vägen när du kommer på plats, men det är en ganska tyglig väg, som följer morränryggen upp till en liten hylla där det finns en sjö. Sen korsar du en glaciär (ingen fara!) och tar sikte på sadeln och därefter följer du ryggen mot toppen. Några meter som man får ta hjälp av händerna.

När du går från Nikkaluokta, välj att ta båten längs sjön så sparar du ungefär 6 km. Då är det absolut inga problem att hinna till Tarfala på en dag. Tar ca 6-7 h.

Om ni gör Kaskasatjåkka på förmiddagen så förflyttar ni lägret upp till Svarta sjön på eftermiddagen, grymt vackert (tar ca 1-1½h från Tarfala).

Annars går ni från Tarfala till Singi på en dag ca 7-8 h. Ganska stenigt från Svarta sjön ner i dalen och även i dalen.

Däremot är det en riktig långtur att ta sig från Singi via Djurlingsled till sydtoppen och ner västra leden på en dag, med full packning. Kan dock snabbt övernatta i toppstugan om det blir problem.

Jag skulle räkna detta som en 5-dagars tur om man tar sig från Singi-sydtoppen-fjällstationen och en 6-dagars tur om man gör sydtoppen som en dagstur. Däremot kan det vara väldigt klokt att ta 7 dagar till förfogande så att man har en reserv dag. Samt kolla väderprognosen, lovar den bra väder dag 2 eller 3 så går ni åt andra hållet.


/Gustav Cronhamn
 
Om ni gör Kaskasatjåkka på förmiddagen så förflyttar ni lägret upp till Svarta sjön på eftermiddagen, grymt vackert (tar ca 1-1½h från Tarfala).

/Gustav Cronhamn

Nu har jag kanske fel. Men finns det inte bara EN tältplats vid svarta sjön? så man kan därför inte räkna med att kunna övernatta där? Tack för alla bra synpunkter Gustav!
 
Tältplatser vid Svarta sjön

Allt är vad man gör det till, det finns bra ytor en bit ovanför sjön, där min kompis har tältat. Jag har tältat precis intill sjön, där det fanns en bra yta.

Att tänka på är att dessa platserna inte är gigantiskt stora, så vårt 4-manna tält fick inte plats, så vi fick slå upp det utanför själva ``tältplatsen´´.

/Gustav Cronhamn
 
Transport

Lite off-topic men har sökt en massa och försökt hitta svar på bästa tranport från Uppsala/Stockholm till Kiruna. Blir förmodligen tåg då vi inte är skitsugna på att bila 120 mil.
Och flyg blir bara krångligt med knivar, t-röd osv. Är det SJ som gäller? Kikade lite på connex också men det gick inte att söka så långt i förväg. Någon som vet vad det kostar att åka ToR ligg -eller sovvagn? Kanske uttjatat ämne, men hittade inga bra svar.
 
Skulle tippa på 2000 kr och uppåt men gör en låtsasbokning i nutid så ser du exakt. Jag har inga topperfarenheter av tåg och punklighet själv så gör inte ett för tight schema som går åt h-vete bara för att tåget är 8 timmar försenat.

Lite off-topic men har sökt en massa och försökt hitta svar på bästa tranport från Uppsala/Stockholm till Kiruna. Blir förmodligen tåg då vi inte är skitsugna på att bila 120 mil.
Och flyg blir bara krångligt med knivar, t-röd osv. Är det SJ som gäller? Kikade lite på connex också men det gick inte att söka så långt i förväg. Någon som vet vad det kostar att åka ToR ligg -eller sovvagn? Kanske uttjatat ämne, men hittade inga bra svar.
 
Sj

Blev så överaskad av SJ nu så jag blev tvungen att skriva en mening. Gjorde en provbokning där hemresan är precis 90 dagar från nu (18april) och ditresan en vecka tidigare (11april). Vi är fyra som åker men jag bokade en egen 6 platsers liggvagnskupé. Det blev 3500kr! D.v.s endast 875kr/person. Mycket positivt överaskad faktiskt. Första gången jag har haft en positiv tanke om SJ på många år. Sen om tågen är i tid osv vet man ju förstås aldrig, only time can tell..
 
Svarta sjön och Kuopervagge upplevs möjligen som lite stenigt på en första fjälltur.

Den "klassiska" och lättare varianten av Keb-runt är annars Nikka-Vistas (båttur en bit upp i dalen för att spara tid)-Nallo-Sälka-Singi-Keb-NIkka.

Hyfsat lättvandrat, fina vyer och varierat landskap som gör en bra förstagångstur.

Och knatar man på lite så är det inga problem att hinna på 5-6 dagar. Men det gäller väl att ha tur med vädret för toppturen när man passerar.

Man behöver inte sova just vid stugorna om man har tält. Och det är inga problem att t ex hinna Sälka-Keb på en dag, även om det kanske upplevs som en relativt lång dag om man inte har nån vidare fjällvana sen tidigare.

/Johan

Jag och sambon tänkte vandra denna rutt i slutet på augusti och har ett par funderingar:

Är Stuor Reaiddavaggi svårnavigerad eller finns det upptrampad stig?
Är det några svåra vad?
Är toppbestigning av Keb från SIngi ett bra alternativ om vädret skulle vara bra just när man passerar där?

//Hasse
 
Jag och sambon tänkte vandra denna rutt i slutet på augusti och har ett par funderingar:

Är Stuor Reaiddavaggi svårnavigerad eller finns det upptrampad stig?
Är det några svåra vad?
Är toppbestigning av Keb från SIngi ett bra alternativ om vädret skulle vara bra just när man passerar där?

//Hasse

Hej!

Att gå vilse i Stuor Reiddavaggi är svårt. Mellan Vistas och Nallo är det finfin stig. Jokken som rinner ner på ostsidan av Nallu kan ibland vara strid, men det är inte att betrakta som ett svårt vad (det enda du riskerar är att bli blöt om fötterna). Mellan Nallo och Sälka är det ibland en tydlig stig, ibland flera parallella och ibland ingen alls. Ibland kan man komma torrskodd över vadet strax innan Reiddajavri (från Nallohållet). Det finns väldigt fina tältplatser både i Singivaggi och en bit in i dalen som längst upp kallas Kaffedalen.

häpp / Filiokus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Vandring fyra nätter, turförslag? Fjällvandring 3
lleberg 12 nätter ute kring abisko, turförslag? Fjällvandring 7
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Stendunken Turförslag geirangerfjorden Fjällvandring 3
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
mindful Turförslag Fjällvandring 6
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
avsl_22-07-26 Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag? Fjällvandring 17
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
shiloh Turförslag Fjällvandring 8
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
svebban Turförslag v34-35? Fjällvandring 1
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
fidelio Turförslag Fjällvandring 1
shadowfire Turförslag runt Besseggen Fjällvandring 8
Zephyria Kebnekaise 8+2 dagar - turförslag? Fjällvandring 4
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
hommen Turförslag Sarek Fjällvandring 7
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
Erik_Svensson Några turförslag i Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 12
kent1234 turförslag Fjällvandring 8
Fjällarne Turförslag Artfjället Fjällvandring 10
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Toola Ännu att turförslag i Sarek att granska och kommentera Fjällvandring 3
friskluft Turförslag Kvikkjokk->Bårddetjåhkkå önskas Fjällvandring 27
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
Virrhönan Lunndörrsfjällen - turförslag? Fjällvandring 10
rockempire Turförslag Fjällvandring 5
AJämtin Turförslag Norge Bergen Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.