Tur i Skäckerfjällen

Hej igen

Ja, en fråga till från mig :) re. Skäckerfjällen denna gång:

Har hört mkt fint om detta område inte minst ur toppturssynpunkt. Men tänkte mig dit med min mamma och därmed är det turskidor som gäller.

Med utgångspunkt från Anjan (verkar smidigast):

1. Är det ngn av er som varit där och kan ge lite tips på en 3-dagars tur? Får gärna gå lite upp och ner men som sagt, några toppturer blir det inte.
2. Efter att ha surfat runt lite verkar det som om det finns ett gång kryssleder att gå efter, stämmer det?
3. Finns det övernattningsmöjligheter i stuga utöver Anjan i naturreservatet, eller är det tält som gäller om man vill bege sig på mer än dagstur från Anjan-stationen?

Mange tak för all input!
Charlotte

1. Är det ngn av er som varit där och kan ge lite tips på en 3-dagars tur? Får gärna gå lite upp och ner men som sagt, några toppturer blir det inte.
2. Efter att ha surfat runt lite verkar det som om det finns ett gång kryssleder att gå efter, stämmer det?
3. Finns det övernattningsmöjligheter i stuga utöver Anjan i naturreservatet, eller är det tält som gäller om man vill bege sig på mer än dagstur från Anjan-stationen?

1.Jo. http://minutsida.blogspot.com/2008/03/psk-i-skckerfjllen.html
2. Ett gäng vet jag inte.. men vinterled finns. Se karta.
3. Finns vindskydd, men de är ju för nödläge så tält gäller!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Ha ha ha hade surfat in på er egna utsida faktiskt, måste dock ha kartan framför mig först, så jag liksom kan plotta den rutt ni tog. VIlken fin tur det såg ut att ha varit!

Tackl
Charlotte

Det finns en del rastskydd i området, men de är ju inte avsedda för övernattning annat än i nödfall. Men Anjan har nog en stuga som man kan låna nyckeln till. Stugan ligger vid Mansjön om jag minns rätt. Det finns ett sameläger i krokarna också, det är möjligt att man den vägen kan få tillgång till någon stuga.
Kolla med Anjans fjällstation, de vet.

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips