"tungt packad" på sjön

Däckslast

Såg denna bild på våran partners hemsida och kom då att tänka på att den skulle göra sig bra på denna tråd ang lasta på däcket och tygndpunkt. Det verkar ju uppenbarligen fungera ganska bra att hiva på en hel del.

För övrigt har vi inga cykeldrag kvar att sälja på VKV, så reklam uteblev denna gång, men jag kanske får fler tillfällen till marknadsföring.

/Kåre
 

Bilagor

  • P1010679.jpg
    P1010679.jpg
    189.3 KB · Visningar: 629

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Såg denna bild på våran partners hemsida och kom då att tänka på att den skulle göra sig bra på denna tråd ang lasta på däcket och tygndpunkt. Det verkar ju uppenbarligen fungera ganska bra att hiva på en hel del.

För övrigt har vi inga cykeldrag kvar att sälja på VKV, så reklam uteblev denna gång, men jag kanske får fler tillfällen till marknadsföring.

/Kåre

Varför inte koppla ihop de här två kanoterna med ett rör bakom och ett framför sittbrunnen. Då blir det en stadig katamaran där man klarar att utföra matlagning och nr2 ;-)
 
Vad finns det för anledning att göra n:r 2 från kajaken? Har alla kajakpaddlare fel på magen och måste ner med brallorna stup i kvarten? Jag frågar därför att just den frågan kommer upp lite då och då. Själv har jag inget behov av att sk*ta stup i kvarten utan det blir max en gång per dygn, och då vid en rast eller som morgon-kvällsbestyr.
 
Intressant att höra att det tydligen går bra att lasta på däck. Jag har alltid varit skeptisk eftersom inte bara tyngdpunkten flyttas uppåt. Det blir också något en våg kan trycka till mot, istället för att bara rinna över kajaken, vilket ökar risken för kapsejsning. Jag har sett en bild i en annons på de två paddlarna med Seabird när de skulle paddla runt Svalbard (för det är väl dom??) och tycker att det ser ganska riskabelt ut med så mycket däckspackning, särskilt för paddling i det området.
 
Varför inte koppla ihop de här två kanoterna med ett rör bakom och ett framför sittbrunnen. Då blir det en stadig katamaran där man klarar att utföra matlagning och nr2 ;-)

Ingvar gjorde lite försök med detta i samband med att vi utvecklade pontonsystemet men insåg snabbt att det handlar om ganska regäla krafter som skall tyglas. Idén kom i samband med ett Norskt gäng som funderade på att paddla nordostpassagen och ville hålla i hop under sömn på öppet hav. Sedan är det ingen lätt uppgift att länka i hop kajaker i sjögång då rören måste vara paralella, så detta projekt ledde inte till färdigt länksystem, men resulterade i vårt pontonsystem.

Detta med däckslast är jag väl ganska skeptisk i mot av flera själ som jag tror jag nämnt i andra trådar, men det är väl upp till var och en att ta in fakta, erfarenheter, använda sunt förnuft och göra en riskbedömning. Det kanske är det som tråden syftar till.

Ett bidrag från min sida är att påpeka att vår tragiskt bortgångne HBB-kamrat paddlade med en gitarr på akterdäck när han passerade oss. Om det hadde någon betydelse för utgången av hans olycka kan man ju bara spekulera i, men jag vet att jag reagerade över att detta kanske inte var en så förträfflig idé, men som sagt paddlar man på skyddade varma vatten med goda väderprognoser så kanske risktagandet med lite hög tygndpunkt inte är så dramatisk och särskillt inte då även pontoner är monterat ;-).

/Kåre
 
Hade förmånen att testa min motionsräser lagom packad i somras. Var inga större konstigheter alls. Endast en kortare förevisningssväng utanför bryggan men med lite lagom svall och sidvågor.
Någon annan gång får man väl prova att tanka på mer än en eller ett par öl för att få mer demonstratorvärde ;)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips