Tublöst

Slangar och däck är ju roterade vikt längst ut på hjulet och får då 4 gånger så mycket rörelseenergi som motsvarande icke roterande vikt får på cykeln.
/Niklas

Intressant... Jag kan förstå att det i så fall skulle påverka när man trampar igång cykeln. Men hur blir det när cykeln redan är i rörelse? Varför skulle cykeln kännas tyngre då? /
 
Intressant... Jag kan förstå att det i så fall skulle påverka när man trampar igång cykeln. Men hur blir det när cykeln redan är i rörelse? Varför skulle cykeln kännas tyngre då? /

Därför att hjulet (fälg slang och däck) alltid roterar med dubbla färdhastigheten och således får 4-dubbla rörelseenergin.

Pröva följande:
Håll ett framhjul i axeln och sväng hjulet fram och tillbaka. Sätt sedan hjulet i ordentlig rotation och upprepa svängningen fram och tillbaka. Märker du någon skillnad?
/Niklas
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Förklara för mig varför trots dubbel hjulhastighet, gummit inte slits av slitbanan, så ojämna som asfaltsvägarna är?
Mina hjul förefaller gå lika fort som jag cyklar.
 
Förklara för mig varför trots dubbel hjulhastighet, gummit inte slits av slitbanan, så ojämna som asfaltsvägarna är?
Mina hjul förefaller gå lika fort som jag cyklar.

Däcken är ju förstås designade för detta.

Vad hjulet beträffar så ska det ju tillbaka också, alltså från klockan 9 till klockan 3 om du står på höger sida.
/Niklas.
 
Nej du niking den förklaringen köper jag inte. Cyklar jag med 35 km i timmen så rör sig även slitbanan i 35 km i timmen. Däremot så rör sig navet väsentligt fortare. Radialt avtar hastigheten.
Men på grund av centrumupphängningen och ekerlängden så ökar rörelseenergin i däck och slang.
Precis som kängan blir tyngre för benet än i ryggsäcken.
go tur
 
Nej du niking den förklaringen köper jag inte. Cyklar jag med 35 km i timmen så rör sig även slitbanan i 35 km i timmen. Däremot så rör sig navet väsentligt fortare. Radialt avtar hastigheten.
Men på grund av centrumupphängningen och ekerlängden så ökar rörelseenergin i däck och slang.
Precis som kängan blir tyngre för benet än i ryggsäcken.
go tur

Här motsäger du dig själv. Kör du i 35 km i timmen, så förflyttar sig navaxeln i 35 km i timmen. Och helt korrekt ökar rörelseenergin i däck och slang. Då massan är konstant i däck+slang , så innebär det att hastigheten i däck och slang också måste öka från våra 35 km/h.
/Niklas
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Börjar du räkna cykelgram så betänk att de blir kostbara.

Inte om man tänker sig för lite, att undvika onödig vikt är inte samma som att investera bort vikt. Vikt i däckbanan märker man tydligt. Efter den relativt torra sommaren bytte jag mina furious fred till racing Ralph. Usch vad tungt det blev. Är inte bara vikt förståss utan mönstret också dvs hur mycket gummit rör sig.

Ta en vägcykel ännu värre, med två lika dana däck Vittoria 622-23 och i princip samma mönster (Zaffiero och Rubino Pro)... Då är inte Rubino Pro extremt alls men skillnaden är enorm.

Alla som kan tänka sig minimalt större risk för punka och lite mindre kontroll och få ner massan i däckbanan bör prova detta åtminstone en gång, De Furious Fred jag provade över sommaren var på gränsen på för hala på rullgrusvägar och på gränsen till farliga, men kan man köra i nerförslutorna 10 km / h långsammare tror jag man vinner ändå, på platten och uppför (fast jag måste erkänna att de är lite glädjedödare när man blir omkörd i nerförslutorna).
 
Senast ändrad:
Nu har jag faktiskt inte rört cykeln på en månad, trycket är fortfarande OK i de tublösa för att köra även om jag kommer att peta i lite när jag tar ut den... Men min vägcykel 622-23 med latextuber läcker långt värre.. Det känns rätt att köra tublöst...
 
Har utvecklingen på slanglöst gått framåt sedan denna tråd skapades? Har en heldämpad 29" som är skoj att köra på lite stökigare stigar och jag vill köra med lågt däcktryck för att få bättre grepp och mindre studs. Dessvärre får jag lite för ofta genomslag och punktering i utförslöpor.
Kanske är slanglöst vägen att gå, men känner mig tveksam till hur pass enkelt det är att hantera. Pysande däck låter inte så roligt och måste det till en kompressor för att pumpa däcken efter montering?

Håller slanglösa däck hyggligt tätt även efter några år? Jag cyklar inte så pass ofta att jag sliter ut däck varje eller vart annat år.
 
Har utvecklingen på slanglöst gått framåt sedan denna tråd skapades? Har en heldämpad 29" som är skoj att köra på lite stökigare stigar och jag vill köra med lågt däcktryck för att få bättre grepp och mindre studs. Dessvärre får jag lite för ofta genomslag och punktering i utförslöpor.
Kanske är slanglöst vägen att gå, men känner mig tveksam till hur pass enkelt det är att hantera. Pysande däck låter inte så roligt och måste det till en kompressor för att pumpa däcken efter montering?

Håller slanglösa däck hyggligt tätt även efter några år? Jag cyklar inte så pass ofta att jag sliter ut däck varje eller vart annat år.
Fälgar där kanttråden sitter mellan en kant längst ut på fälgen och en "skuldra" på fälgens insida kan behöva kompressor för att få upp kanttråden på "skuldran". Väl på plats kan det sen pumpas som vanligt.
Har man inte kompressor så finns det andra sätt.
Åldern på däcken är inte så kritisk. Men vätskan torkar ut på några månader. Då måste man fylla på med mera. Med ventiler med löstagbar kärna kan man fylla genom ventilen och låta däcket sitta kvar på plats.
Alla däck är inte skapta jämlika. Vissa blir täta fort, andra aldrig.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.