Tryckskador - kan man slippa det???

Smärtor kring fotknölen

Hej alla!

Vet inte exakt vad ni menar med "trycksmärtor" - det låter som ett väldefinierat begrepp. Här är i alla fall mitt besvär: Har ett par Boreal isklätterkängor i läder, ganska styva i sulan och alltså inte idealiska för längre vandring. De var använda på några dagsturer och isklättring tidigare utan problem - inte ens skoskav. Senare, på en kurs i Kebnekaisemassivet bar vi in ganska tung packning, för att sedan göra alpinturer under en dryg veckas tid. Efterhand började jag få ont kring ena fotknölen. På den sista längre turen snyftade jag mig ner för glaciären för det gjorde så *;-(/%¤ ont. Inget syntes utanpå, och så fort jag fick byta skor kunde jag gå utan några som helst problem.

Jag antar att det rör sig om någon sorts nervskada som hängde ihop med ovana, dåligt ingångna skor och tung packning (35 kg tidvis). När det var som obehagligast kändes foten dessutom "svårstyrd", särskilt med stegjärn. Senare har jag klättrat is i dessa skor utan problem, men inte vågat mig på några längre vandringar med packning.

Någon som känner igen detta?

mvh

John

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips