TrueNorth -tält

Inför vår resa till Afrika har jag försökt hitta ett lämpligt tält. Då vi ska tälta under den perioden som det är störst risk för regn är vattentätheten viktig men givetvis även ventilationsmöjligheten. Vikten är även viktig då vi kommer att vandra, lifta och ta lokala bussar. Som ni förstår har jag målat in mig i ett hörn. Det är inte aktuellt att lägga 5000 på ett tältet.

Jag hittade ett tält som TrueNorth tillverker:

Artic III

Tyvärr har butiken slutat sälja tältet. Vet någon var man kan få tag på ett sådant tält?

Någon som har erfarenhet av tält från TrueNorth?

Kanske här...

Titta här:http://www.sportgymbutiken.se/
De har tydligen REA/Utfsg på tältet du efterfågar för 1690:-

Har ingen egen erfarenhet av tältet/varumärket ifråga.
Sen är det väl som oftast att man får vad man betalar för.

Go tur och lycka till med tältet!:)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag skulle säga att den typen av tält är för dåligt ventilerade. Om solen ligger på på morgonen finns inget sätt att skapa ett redigt korsdrag eftersom fotändan bara har en yttepytteventil. Jag tycker själv att de är för varma för svenskt sommarbruk.

Så antingen ett tält med ingångar på båda sidor eller ett med separat inner- och yttertält så att innertältet kan stå ensamt när det inte regnar.

Varför har du fastnat för just det tältet?
Om du skriver vilka krav du ställer på tältet och vilken budget du har kanske någon kan föreslå andra modeller också. Vi vet att du vill ha ett lätt och vattentätt tält, men hur stort vill du ha det? Behövs det stor absid? Räcker det med en ingång? Är det viktigt att det är vindtåligt?
(Det är säkert inget fel på den modellen som du föreslår men det är ju inget välkänt märke.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips